Utrotningshotade antiloper får fristad på Kolmården

Utrotningshotade antiloper får fristad på Kolmården

Världens mest utrotningshotade antiloper flyttar in på Kolmården i vår. Flera av arterna är i stort sett utrotade i naturen, men tack vare bevarandeprogram i djurparker runt om i världen hoppas Kolmården vara med och rädda arterna för framtiden.

Damagasellen, nilvattenbocken och den östliga bongoantilopen är utrotningshotade och minskar snabbt i antal i naturen. För att säkra arternas långsiktiga överlevnad krävs stabila och genetiskt friska populationer i djurparker runt om i världen. På inrådan av EAZA, den europeiska djurparksföreningen, ställer Kolmården nu sin anläggning till förfogande för de internationella bevarandeprogrammen.

-Arterna står på gränsen till utrotning och individerna vi tar emot är en del av en internationell reservpopulation, en sorts back-up som på lång sikt säkrar artens överlevnad, berättar Rickard Sjödén, informationsansvarig på Kolmårdens djurpark.

Kolmården satsar nu för att ta emot fler utrotningshotade djur och djurparkens savannområde ska bli ett bevarandecentrum för antiloper och andra Afrikanska arter som riskerar att utrotas. Sedan tidigare finns en grupp med akut hotade addaxantiloper i djurparken. Kolmården har vid flera tillfällen släppt ut addaxantiloper i Afrika, senast 2007 när antilopen Sola planterades ut i Tunisen, där hon de kommande åren fick flera kalvar. Återintroduktion till naturen är något som kan bli aktuellt även för de nya arterna. Av damagasellen kan det finnas så få som hundra stycken kvar, och den underart som flyttar in på Kolmården finns det inga djur kvar av alls i naturen. Som tur är finns drygt 400 individer i olika djurparker runt om i världen. För den östliga bongoantilopen är läget också akut, ett sjuttiotal återfinns i deras naturliga miljö i Kenya. För nilvattenbocken är läget mycket osäkert, efter konflikterna i Sudan vet man inte hur många som finns kvar. Klart är i alla fall att sex stycken nilvattenbockar sedan i slutet av februari bor i Kolmårdens savannstall, i väntan på att släppas ut på djurparkens savann.

-Djurparkerna är den sista livlinan för en mängd arter. Den biologiska mångfalden raseras just nu i en hjärtskärande takt och vi behöver köpa oss tid att återställa och säkra djurens naturliga levnadsmiljöer. Arternas överlevnad ligger därmed många gånger i våra händer och det gör vårt uppdrag viktigare än någonsin, säger Christine Karmfalk, VD på Kolmården.

På rekommendation från den Europeiska djurparksföreningen EAZA och bevarandeprogrammet för respektive art ankommer i ett första steg två östliga bongoantiloper, tre damagaseller och sex nilvattenbockar från andra djurparker i Europa. Nilvattenbockarna och damagasellerna är de första i Sverige.

För mer information kontakta:

Rickard Sjödén

Informationsansvarig

Kolmårdens djurpark

Rickard.sjoden@kolmarden.com

Bilder:

Bilder på antiloper för nedladdning

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.