Vilken julklapp - Kolmårdens giraffkalv Pinocchio har fått en lillasyster

Vilken julklapp - Kolmårdens giraffkalv Pinocchio har fått en lillasyster

Den 1 december fick Kolmårdens Djurpark en tidig julklapp. Då födde nämligen giraffkon Marilyn en liten giraffkalv som fått namnet Ariel. Den nyfödda giraff­tjejen har samma pappa som giraffkillen Pinocchio som föddes på Kolmården den 3 oktober.

Ännu så länge är det lite för tidigt att introducera Pinocchio och Ariel för varandra, men inom kort kommer de att få träffas och umgås. I och med Ariels födelse finns det nu 10 giraffer på Kolmården´.

- Födseln gick bra och mamma Marilyn är en duktig mamma, så allt ser bara bra ut ännu så länge, säger Cecilia Håkans­son djurvårdare på Kolmårdens Djurpark.

En giraffhona står upp när en kalv ska födas och den faller ungefär två meter ned till marken. Men det är ingen fara. Kalven är mjuk och tar ingen skada. Efter bara några timmar reser den sig på vingliga ben och börjar dia. Nyfödda giraffkalvar har små liggande horn. Hornen reser sig sakta upp och står rakt uppåt då kalven är ca 2 veckor gammal.

Av alla djur har Giraffen längst hals av alla djur. Men ändå har den bara sju halskotor, precis som vi männi­skor. Den långa halsen behövs för att den ska nå upp till bladen i träden. Med hjälp av den 40 centimeter långa tungan, tar giraffen tag om kvistarna och river av bladen – utan att skada sig på de taggiga kvistarna. Tack vare de långa ögonfransarna känner också giraffen om den kommer för nära en tagg och hinner blinka i tid innan ögat skadas.

Fakta om giraff
Klass: däggdjur
Ordning; partåiga hovdjur
Familj: giraffdjur