Thomas Persson – ny säljare med 30 års erfarenhet av skogsmaskinsbranschen

I dagarna börjar Thomas Persson som säljare för Komatsu Forest. Thomas har en gedigen erfarenhet av skogsmaskiner efter 30 år i branschen, nu senast som metodinstruktör i egen regi. Thomas kommer att arbeta på områdena Jämtland, Härjedalen och delar av Hälsingland.

Thomas har en bakgrund inom Komatsu Forest, där han har arbetat som demoförare och metodinstruktör under flera år på 2000-talet. Han ser fram emot att återvända till företaget i sin nya roll som säljare.

- Det känns roligt och inspirerande att börja jobba med nya uppgifter men ändå i samma bransch, säger Thomas.

Åren som förare och metodinstruktör kommer att komma väl till pass i arbetet som säljare, menar Thomas.

- Utifrån min breda erfarenhet kan jag hjälpa kunderna att hitta den kombination av maskinmodell och utrustning som passar bäst för den typ av körning de ska göra, förklarar Thomas.

Helhetsperspektivet kring körteknik och maskinvård är viktigt för att kunderna ska få ut maximalt av sin maskin. Detta är något som Komatsu Forest storsatsar på och företaget har nyligen anställt två erfarna maskin- och metodinstruktörer så att det sammanlagt finns tre instruktörer fördelade över landet. Thomas berättar att han kommer att samarbeta mycket med instruktörerna och att han ser deras arbete som en del i maskinaffären.

- Jag vill kunna erbjuda en helhet där jag, kunden och instruktören är ett team som arbetar för att maskinen ska prestera så bra som möjligt, säger Thomas.

Thomas kommer att ha sin bas på Komatsu Forests verkstad på Frösön, men kommer också att vara på plats på de andra verkstäderna i sitt område.

- För mig är det viktigt med den dagliga kundkontakten och det känns även viktigt att fungera som ett team tillsammans med de andra som arbetar på verkstan, säger Thomas.

Han har själv ett förflutet som maskinreparatör på SCA:s skogsmaskinsverkstad på 1980-talet, innan han gick över till att arbeta som maskinförare på både skördare och skotare.

På frågan om vad han har för målsättning i sitt arbete svarar han att kunden ska vara nöjd med sitt köp under hela maskinens livslängd och känna att Komatsu Forest finns där som stöd och en bra samarbetspartner längs hela vägen.

- Och så att det är mycket rött ute i skogarna förstås, avslutar Thomas.

• komatsu forest