Komatsu Forest gör miljonaffär i Brasilien

Komatsu Forest levererar maskiner till den världsledande industrikoncernen Fibria i Brasilien. Fibria är ledande inom produktion av eukalyptusmassa och bygger en ny produktionslinje som kommer att öka kapaciteten i fabriken i Três Lagoas (Mato Grosso do Sul stat, Brasilien) till 3 miljoner ton massa per år. Fibria har valt Komatsu Forest som leverantör av alla skogsmaskiner. Leveranser har påbörjats och kommer att fortsätta under 2016 och 2017. Leveranserna avser skördare, skotare och skördaraggregat. Investeringen omfattar även service och underhållsprogram.

"Detta är den största affären någonsin i Komatsu Forest historia, och vi är glada att Fibria visat förtroende för Komatsu varumärke och väljer Komatsu Forest som viktig partner för hela Fibria gruppen. Detta är en stor utmaning som vi är redo att möta", säger Ola Boström, marknadschef för Komatsu Forest.

Komatsu maskinpark kommer att leverera 100% av avverkningsvolymen till Fibria projektet, Horizonte 2 i Mato Grosso do Sul.

I affären ingår även utbildning av förare och mekaniker med simulatorer. Fibria och Komatsu erbjuder de anställda utbildning i att använda den nya utrustningen på ett säkert sätt. Till detta kommer Fibria att använda Komatsu simulatorer. Utbildningen för de anställda börjar i oktober.

Om Fibria

Fibria är världsledande inom produktion av eukalyptusmassa. Fibria strävar efter att möta den växande globala efterfrågan på skogsprodukter på ett hållbart sätt. Med produktionskapacitet på 5,3 miljoner ton massa per år, har Fibria industriella enheter i Aracruz (Espírito Santo), Jacareí (São Paulo) och Três Lagoas (Mato Grosso do Sul), liksom i Eunápolis (Bahia), där företaget samarbetar med Stora Enso. Fibria har 969,000 hektar skog, varav 568,000 hektar planterad skog, 338,000 hektar bevarande skyddsområden. Massan som tillverkas av Fibria exporteras till mer än 40 länder. 2015 meddelade Fibria expansionen av Três Lagoas enheten, som kommer att få en ny linje med en årlig produktion massakapacitet på 1,75 miljoner ton och planeras för start under fjärde kvartalet 2017. Ytterligare information: www.fibria.com.br/en/