Hissar och rulltrappor från KONE tar plats i Platinan i Göteborg

Centralenområdet i Göteborg är en del i Nordens största stadsutvecklingsprojekt – Älvstaden. Här bygger Vasakronan i samverkan med Peab kvarteret Platinan som innefattar cirka 60 000 kvadratmeter hotell, kontor och mötesplatser. KONE har nu valts som partner för alla hissar och rulltrappor samt för installation av ”Destination Control System”.

Kvarteret Platinan kommer att vara placerat precis bredvid den nya Hisingsbron och spelar en viktig roll i att binda samman stadens båda älvstränder. Vasakronan är byggherre till det nya kvarteret och Peab är byggare. Platinan består av 18 våningar varav 16 ovan mark på totalt 60 000 kvm med kontor, mötesplatser och ett Scandichotell. Projektet beräknas vara färdigt till årsskiftet 2021/2022.

Fastigheten kommer att vara unik i sitt slag i Göteborg med högsta möjliga fokus på hållbarhet samt en arkitektur utöver det vanliga i form av transparenta glasfasader med mycket grönska som bidrar till liv och rörelse i och utanför byggnaden.

KONE har valts som partner till projektet och kommer att installera totalt 26 hissar, 2 rulltrappor samt ett lyftbord. I syfte att optimera personflödet i kontorsbyggnaden kommer även KONEs unika ”Destination Control System” att installeras, vilket innebär att du väljer vilken våning du ska åka till på en panel utanför hissen istället för inuti. Precis som den övriga byggnaden kommer även ett flertal av hissarna att ha en exklusiv inredning. I kontorsdelen kommer hissarna bland annat att ha bakmålat glas, opaltak samt ett frostat ljustak. I hotelldelen kommer hissarna även att ha informationsskärmar.

– Vi är glada över att ha med KONE som partner i detta projekt. Peab och KONE har ett väldigt bra samarbete sedan tidigare och har arbetat tillsammans i många projekt. Vi ser nu fram emot ännu ett lyckat samarbete, säger Fredrik Andersson, inköpsansvarig på Platinan.

Peab sökte en partner med kompetens från liknande projekt och med lösningar lämpade för ett komplext projekt som detta som ställer höga krav både vad gäller högsta kvalitet, hållbarhet och design.

– Vi är mycket stolta över att ha valts som partner i ett högprestigeprojekt som detta och få vara en del av ett av Nordens största stadsutvecklingsprojekt, där våra innovativa lösningar kommer spela en viktig roll för personflödet i fastigheten, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien.

Läs mer om Platinan

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

Lina Carlsson, projektkommunikatör Rotpartner,Lina.Carlsson@rotpartner.se, 010-209 64 19