KONE Turnstile 100 belönas med Red Dot Award

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, har vunnit utmärkelsen Red Dot Award: Product Design 2015 för sin entrégrind KONE Turnstile. Red Dot Award delas ut till produkter som särskiljer sig genom design, kvalitet och innovationsgrad. Den nya generationen av KONE Turnstile 100 sätter en helt ny standard för innovativ, tidlös visuell design och funktionalitet samtidigt som den säkerställer ett smidigt flöde av människor inom byggnader.

Den prisade entrégrinden är KONEs svar på den ökande efterfrågan och behovet av smartare byggnader och städer i en allt mer urbaniserad värld. Den är konstruerad för att möjliggöra en smidig så kallad People Flow från byggnadens entré till besökarens slutmål. Turnstile 100 har en rad intelligenta väglednings- och säkerhetsalternativ som uppfyller dagens krav för exempelvis kontorsbyggnader och fastigheter som har flera användningsområden. Dessa typer av byggnader har höga krav när det gäller kontroll av vilka som passerar in och ut samtidigt som det är viktigt att bibehålla ett smidigt flöde av människor. KONE Turnstile 100 har en tidlös design i stål och glas, som med fördel kan kombineras med andra prisbelönta KONE produkter och lösningar.

- Vi är otroligt stolta över att få ta emot denna prestigefulla utmärkelse för KONE Turnstile 100, säger Jenny Widing, chef för KONEs verksamhet inom portar och dörrar i Skandinavien. Kombinationen av funktionalitet och stil är en viktig faktor inom KONEs produktdesign. Det är viktigt för oss att arkitekter och byggare inte ska behöva kompromissa med funktionalitet och innovativ design. Vårt mål med produkten har varit att skapa en smart och snygg entrégrind som gör det möjligt att på ett intuitivt sätt vägleda människor genom byggnadens entréområde från att de träder in i byggnaden.

Red Dot Design Award instiftades 1955 och firar 60-årsjubileum i år. Med 4 928 innovativa bidrag från 56 länder under 2015 är Red Dot Award: Product Design världens största och mest välkända produkttävling. Den prisade KONE Turnstile 100 är ytterligare ett exempel på KONEs framgångar inom produktdesign. KONEs produkter och lösningar har även tidigare tilldelats det eftertraktade Red Dot-priset för produktdesign. Tidigare i år tilldelades KONE Turnstile 100 också iF Product Design Award. Ytterligare utmärkelser som kan nämnas är bland annat iF Design Awards för produkterna takbelysning för hissar RL20 samt destinationsstyrningen med pekskärm KSP 858. KONEs produkter och lösningar har även tilldelats GOOD DESIGN Awards år 2008, 2009 och 2013.

För mer information, vänligen kontakta:
Jenny Widing, Affärsområdeschef Portar och automatiska dörrar Skandinavien, Tel: 08-752 35 32.

• design

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även en av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar.KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2014 omsatte KONE 7,3 miljarder euro och hade över 47 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. Läs mer på www.kone.se