KONE vill främja säkert användande av rulltrappor

En stor del av svenskarna är idag inte medvetna om de rekommendationer som finns för säker användning av rulltrappa. Det visar en ny undersökning som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av KONE, varför ytterligare initiativ nu tas för att öka medvetenheten.

- Många människor är i dag helt eller delvis beroende av fungerande rulltrappor i sitt dagliga liv och det är viktigt att det är och förblir ett säkert hjälpmedel för framkomlighet, säger Jaakko Kaivonen, VD på KONE Skandinavien. Den undersökning vi genomfört visar att okunskapen idag är mycket hög bland rulltrappsanvändare kring säkert nyttjande av rulltrappor.

60 procent av svenskarna känner inte till de 10 viktigaste säkerhetsrekommendationerna och många bryter också regelbundet mot dessa. Kunskapen är något högre för de som dagligen åker rulltrappa men även inom denna grupp är det nära 40 procent som inte känner till rekommendationerna.

- Det är lätt att glömma att man utsätter både barn, sig själv och övriga medresenärer för fara om bagage eller barnvagnen skulle välta eller om trappan stannar. Vi på KONE arbetar aktivt för att öka säkerheten och ser ett stort behov av att sprida kunskap om hur man åker rulltrappa säkert, säger Jaakko Kaivonen.

Sifo-undersökningen visar att okunskapen om säkerhet i rulltrappa är störst vad gäller att åka med skrymmande bagage, rullväskor eller barnvagnar – alla vanliga skadeorsaker. Drygt 40 procent uppger att de åker rulltrappa med barnvagn, 69 procent av de tillfrågade åker med rullväska och 52 procent tar med sig stort bagage i rulltrappan.

KONE har sedan tidigare genomfört globala studier kring säkerhet och även tagit initiativ till en rad åtgärder för att öka säkerheten för användarna av rulltrappor. Bland dessa finns:

Globala People Flow Day med fokus på säkerhet: http://www.kone.com/en/press/press/kone-s-global-people-flow-day-highlights-elevator-and-escalator-safety-2013-10-30.aspx

KONEs rekommendationer för säkert användande: www.kone.se/sakerhet

KONEs pedagogiska hiss- och rulltrappsskola för barn: www.kone.se/maxbob

Träffa SL, MTR och KONE under höstlovet:

För att öka kännedomen om de viktiga säkerhetsrekommendationerna kommer KONE nu bland annat att genomföra informationsinsatser tillsammans med samarbetspartners i Stockholms tunnelbana. Under vecka 44 kommer SL, MTR och KONE finnas på plats på strategiskt utvalda stationer och prata säkerhet med alla som vill. Tiden är kl 11-15 på följande platser:

• 26/10 Hötorget (uppgång mot Kungsgatan)
  • 27/10 T-Centralen (uppgång mot Sergels torg)
  • 28/10 Fridhemsplan (uppgång mot Västermalmsgallerian)
  • 29/10 Östermalmstorg (uppgång mot Birger Jarlsgatan/Grev Turegatan)

Läs mer: www.kone.se/maxbob

UNDERSÖKNINGEN genomfördes på uppdrag av KONE i TNS Sifos webbpanel under perioden 29 sept - 2 okt 2015. Totalt intervjuades 1 067 personer i ålder 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Kontaktpersoner:
Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE AB, malin.brantlundin@kone.com, 08-7523564

Jaakko Kaivonen, VD KONE Skandinavien, jaakko.kaivonen@kone.com, 08-7523503

Erika Wegener, pressekreterare MTR, erika.wegener@mtr.se, 076-641 14 21

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även en av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2014 omsatte KONE 7,3 miljarder euro och hade över 47 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. Läs mer på www.kone.se