Andris Nelsons i årets Nobel Prize Concert

Andris Nelsons i årets Nobel Prize Concert

Dirigenten Andris Nelsons leder årets Nobelkonsert. Foto: Marco Borggreve

Nobelkonserten 2014 – för tionde gången

En av världens mest eftersökta unga dirigenter, Andris Nelsons, dirigerar årets Nobel Prize Concert. Tillsammans med Andris Nelsons framträder sopranen Kristine Opolais och trumpetaren Håkan Hardenberger, trumpet.

Andris Nelsons föddes i Riga i Lettland 1978. Redan 2003 blev han Music Director för den lettiska Nationaloperan och har därefter hunnit vara bland annat Music Director för City of Birmingham Symphony Orchestra. Andris Nelsons är nyutnämnd Music Director för Boston Symphony Orchestra.

Kristine Opolais, också från Lettland, debuterade 2006 på Staatsoper Unter den Linden i Berlin. Hon har sedan dess sjungit på bland annat La Scala i Milano, Wiener Staatsoper och Royal Opera House i London. Hon debuterade tidigare i år på Metropolitan Opera i New York.

Svenske trumpetaren Håkan Hardenberger bär epitetet ”världens bästa trumpetare” och har en unik bredd, från de klassiska storverken till nyskriven musik.

Årets program består av Tjajkovskijs brevscen ur Eugen Ongin, Rolf Martinssons trumpetkonsert Bridge samt Beethovens Symfoni nr 7.

Nobelkonserten arrangeras för att hedra årets Nobelpristagare, som deltar med sina sällskap. Andra gäster är medlemmar ur kungafamiljen samt Nobelstiftelsens gäster. 2014 års Nobelkonsert är den tionde i ordningen.

Biljetter säljs till allmänheten och biljettsläpp sker i morgon den 20 maj. Läs mer

Nobel Prize Concert sponsras av DNB.

För ytterligare information kontakta:  Mattias Fyrenius, VD Nobel Media 08-663 14 83    Stefan Forsberg, VD Stockholms Konserthus 08- 786 02 20

Nobel Media AB är ett dotterbolag inom Nobelsfären med uppdrag att sprida information om Nobelpriset, Nobelpristagare och deras upptäckter via olika medier såsom TV och web-produktion, förlagsverksamhet samt evenemang.

© Nobel Media AB 2014. Nobel Media® and Nobel Prize Concert® are registered trademarks of the Nobel Foundation.