Konstfack i offentligheten – utställningen Cirkelstudien, i och om ABF-huset

Konstfack i offentligheten – utställningen Cirkelstudien, i och om ABF-huset

I utställningen Cirkelstudien – i och om ABF-huset på Sveavägen 41 i Stockholm, medverkar studenter/konstnärer som går/har gått Konstfacks masterprogram Art in the Public Realm, Konst i offentligheten.

“Sverige är till en grundläggande grad en studiecirkeldemokrati. Det är genom studiecirklar som generationer har tränat sig själva i kritisk analys så att de kan nå förnuftiga beslut genom att arbeta med varandra utan att ge upp sina ideal i den processen”, sa Olof Palme 1969, ord som är aktuella även idag.

Cirkelstudien är inspirerad av folkrörelsernas bildningsarbete där studiecirkeln har en central roll. De medverkande konstnärerna Nicholas Bates, Fredrik Bjernelind, Harpa Dögg Kjartansdóttir, Cecilia Hultman, Joel Hurlburt, Anna Ihle, Vilda Kvist, Anna Lidberg, Emil Magnúsarson Borhammar, Agnes Mohlin, Gustaf Nygren, Johan Stenström och Kolbrún Ýr Einarsdóttir har på olika sätt använt sig av ABF-husets historia och utvecklat verk i dialog med husets väggar och människor.

Välkommen på vernissage torsdag 29 januari mellan kl. 17–20.

Utställningen pågår mellan 30 januari och 22 februari 2015.

Konstfack på ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm.