Urbana berättelser och hållbart spill hos Konstfack på möbelmässan. Välkommen till Greenhouse!

TVÅ MONTRAR, TVÅ UTSTÄLLNINGAR PÅ STOCKHOLM FURNITURE & LIGHT FAIR 2017

VH01:44 Urban Stories
Det började med en utmaning för sju studenter på programmet för Inredningsarkitektur & Möbeldesign. Hur väcker vi liv i en viktig men bortglömd plats – Måsholmstorget i Skärholmens Centrum? Det var Grosvenor, centrumets ägare, som ställde oss frågan. Vi föreslog att de boende skulle involveras genom intervjuer och designskapande workshops, kartläggning av vardagsliv, rutiner, önskningar – vad kunde torget bli i deras ögon? Deras delaktighet och berättelser gestaltade vi sedan i ett antal utemöbler. Med olika funktioner, material, former och färger men med en gemensam nämnare – de bär alla på en historia. Urban Stories.

Av och med Marielle Andersson, Marcus Badman, Matyas Barak, Malin Bosdotter, David Lundberg, Radhika Sarraf och Alice Stone/Åk 3, Inredningsarkitektur & Möbeldesign

VH01:42 Hållbart spill
Utställningen är ett resultat av samarbetet mellan studenter i årskurs två på programmet CRAFT! – Textil och möbelföretaget Swedese. Den gemensamma ambitionen har varit att hitta nya användningsområden för överblivet textilt material, antingen i en produkt eller ett konstverk, som kan erbjudas Swedeses kunder som ett komplement till möblerna. Variationen i form och färg är stor i det överblivet materialet och studenterna har haft fria händer att ibland även komplettera det med andra beståndsdelar med kravet att allt som används måste vara miljömässigt godkänt enligt kraven som ställs i Möbelfakta.

Av och med Alexandra Andersson, Johanna Eklund, Lisa Englund, Ellinor Hedberg, Mathias Nirstedt, Frida Peterson, Julia Riordan, Cecilia Schmidt/Åk 2, CRAFT! – Textil

Välkommen till Konstfack på Greenhouse, Stockholm Furniture & Light Fair i Älvsjö, 7–11 februari 2017, lördagen även öppen för allmänheten. Mer info här.