Konstfack attraherar forskning

Konstfacks satsning på att etablera en stark forskningsmiljö inom konst, design, konsthantverk och pedagogik har burit frukt. Idag bedrivs forskning och utveckling inom 16 projekt, vilket innebär en mångdubblering inom loppet av ett par år. Ett exempel är forskning kring dyslexi, med ett teckensnitt framtaget för dyslektiker, ett annat, medverkan i utvecklingen av framtidens höghastighetståg. Den konstnärliga forskningens positiva inverkan på utvecklingen av andra forskningsområden uppmärksammas allt mer. Det traditionella gapet mellan forskning och användare minskas då designforskningens och designerns arbetsprocesser gör att resultatet snabbt når ut till användaren.

Att det är viktigt att ta tillvara på nya perspektiv avspeglas hos de traditionella forskningsfinansiärerna. Ett exempel är KK-stiftelsen (KKS) som satsar på ökad samproduktion mellan lärosäten och näringsliv. I våras fick KKS in 75 ansökningar. Av dessa beviljades tretton projekt etableringsbidrag, varav fyra gick till Konstfack. Konstfack, som sökt pengar för sex projekt, fick med sina fyra beviljade ansökningar drygt 30 % av KKS bidrag.

Ett område som uppmärksammats är Konstfacks satsning på forskning kring ljud och akustik i stadsmiljö. Här pågår fyra projekt med finansiering från bland annat Vetenskapsrådet. Nyligen invigdes Nordens modernaste ljudlabb på Konstfack, som finns tillgängligt för denna typ av forskning. Ett annat uppmärksammat projekt är höghastighetståget Gröna tåget.

Ivar Björkman, rektor på Konstfack:
- Det är tydligt att en miljö som Konstfack är intressant ur forskningsperspektiv. Våra ämnesområden ligger rätt i tiden när det gäller att utveckla ny kunskap och där är forskning i konstnärliga gestaltningsprocesser högaktuellt. Jag är övertygad om att detta behov kommer att bli än större i framtiden. Därför krävs tydliga insatser precis som tidigare gjorts inom mer traditionella områden.

Pågående FoU-projekt finansiär inom ( )

• Akustiska Designartefakter och metoder för urbana ljudlandskap (Vetenskapsrådet)
  • Experience Design: The Future of Play (KK-stiftelsen)
  • Färg-Ljus-Människa-Miljö. Tvärvetenskaplig förståelse/samverkan mellan högskola och näringsliv (KK-stiftelsen)