Om textens diktatur

Om textens diktatur

Andreas Nobel disputerar på avhandlingen Dimmer på Upplysningen – text, form och formgivning. Är text ett hinder för kunskap? Svaret ges på Konstfack 5 september.

Tid & plats: Fredag 5 september kl.10.00, Svarta Havet, Konstfack, LM Ericssons väg 14, Stockholm

Rumsgestaltning och möbelformgivning är yrkespraktiker som laborerar med materiella, rumsliga och sinnliga aspekter. För att undersöka och utveckla dessa finns inom fältet sedan gammalt väl utvecklade metoder och språk. Dock är dessa sällan i textform och ofta inte ens i ordform.

Avhandlingen diskuterar hur textbaserad teoretisering av ett visst ämne tenderar att leda till en försämrad förmåga att uppfatta och värdera sinnliga och formmässiga aspekter på det ämne som textualiseras. De akademiska institutioner som arbetar med textualiserad teoribildning har av hävd tolkningsföreträde i utbildnings- och kunskapssammanhang. Denna situation har bidragit till ett dikotomiserande synsätt på kunskap vilket tenderar att ge textteoretiska kunskapsformer ett större värde än sådana kunskapsfält som i högre grad utvecklar kunskap praktiskt genom mer sinnesbaserat arbete i form snarare än genom text.

Avhandlingen visar hur denna hierarkiska kunskapssyn också har utövat inflytande på formgivningsfälten och hur den där bidragit till det paradoxala att formaspekter på formgivning ofta hamnar i skymundan.

Bokrelease och vernissage av utställningen Dimmer på Upplysningen 25 augusti, kl. 1620
på Konstfack vid biblioteket. För öppettider och visningar se www.konstfack.se/Aktuellt/Kalender/2014/Dimmer-pa-Upplysningen.

Kontaktperson: Andreas Nobel, andreas.nobel@konstfack.se, 073-600 98 13

Arrangör: Institutionen för Bildpedagogik, Konstfack

Ämnesområde: Arkitektur med inriktning mot kritiska studier i arkitektur

Opponent: Professor Lars-Henrik Ståhl, Lunds universitet, avdelningen för Arkitektur

Handledare: Docent Helena Mattsson, KTH Arkitekturskola

Abstract: läs hela på www.konstfack.se/Forskning/Doktorander/

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 1000 studenter och 200 anställda.