Utvalt i Skåne - tjugonio verk i utställningen och tre spännande stipendiater

När invigningen av Utvalt i Skåne gick av stapeln den 14 juni på Form/Design Center i Malmö, offentliggjordes de utvalda verken i utställningen: Tjugonio verk varav tre stipendiater inom området konsthantverk, slöjd och form. Verken har valts ut av den välmeriterade juryn Matti Klenell, Ann Elmdahl och Agneta Linton.

Tre stipendier à 30 000 kronor delades ut på vernissagen på Form/Design Center i Malmö, av String Furniture AB, Malmö Industriförening och Skånes Hemslöjdsförbund.

MarmorUll - för nytt användningsområde av ull, som skulle ha kastats

String Furniture ABs stipendium tilldelas verket MarmorUll. Stipendiet tilldelas Tomas Auran och Karin Auran Frankenstein för ett intressant materialutvecklingsprojekt som är både funktionellt och variationsrikt. För användningen av ull, som skulle ha kastats, och ge den en ny estetik och ett nytt användningsområde. Samt för att uppmuntra till fortsatt forskning av den utvecklingspotential som både materialet och tekniken innehåller.

Arvskniven - för ett välgjort arbete i den svåra tekniken damasksmide

Malmö Industriförenings stipendium tilldelas verket Arvskniven. Stipendiet delas ut till Kristofer Åberg för ett välgjort arbete i en svår teknik och för att uppmuntra hans arbete med att hålla kunskaperna om damasksmide levande. Kniven är ergonomiskt väl utformad och har en enkel och tydlig formgivning. Hållbarhetsperspektivet är starkt närvarande, då bland annat närhetsprincipen påverkat materialvalet.

GuLiLo - för visionärt arbete med textilt återbruk och med spridning till ungdomar

Skånes Hemslöjdsförbunds stipendium tilldelas verket GuLiLo. Stipendiet delas ut till Gunnel Lindahl, Liga Lagzdina och Lone Bach Borius för deras visionära arbete med textilt återbruk, genom att lyfta fram omoderna textilier till en ny användning, ge dem ett nytt värde och göra dem visuellt intressanta igen. Samt inte minst, för deras arbete med att sprida detta nytänkande till ungdomar.

Nominerade och belönade med diplom

Samtliga verk i utställningen nominerades, följande personer belönades med diplom. Tolv av de trettioåtta utövarna är medlemmar i Konsthantverkscentrum:

Alexandra Nilasdotter

Maria Johansson

På turné
Utställningen visas på
• Form/Design Center, Malmö, 15 juni–19 augusti.
• Trelleborgs museum, 3 november–13 januari 2019.
• Kulturcentrum i Ronneby, 15 juni–1 september 2019.

Om Utvalt i Skåne 2018
Utvalt i Skåne 2018 är en jurybedömd vandringsutställning som arrangeras för andra gången. Ansökan har varit öppen för alla som arbetar med hantverksdrivet skapande och med handgjord form. När ansökan stängde var 240 bidrag anmälda - av dessa har 29 verk valts ut och visas i utställningen.

Bakom verken står 38 deltagare, alla med anknytning till Skåne. En del är kända namn i sammanhanget, medan andra deltar i en utställning för första gången. Verken präglas både av nytänkande och ett stort hantverkskunnande som syns i det gestaltande arbetet.

Läs mer om årets jury, som sammanfattar sitt arbete här

Tre organisationer står bakom projektet Utvalt i Skåne; Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form Design/Center, som samarbetar långsiktigt för att stärka området och inspirera dess utövare.

Utvalt i Skåne utvecklas med stöd från Region Skåne.