Konsthantverkscentrum ställer ut på Sthlm Food & Wine

Den 10-13 november ställer Konsthantverkscentrum ut på Sthlm Food & Wine – Nordens största konsumentmässa inom mat och dryck. I montern visar vi handgjorda föremål som passar såväl på vardagsmatbordet som på toppkrogen. Alla produkter som visas finns till försäljning i Konsthantverkscentrums nätbutik.

– Många av våra medlemmar tillverkar föremål som används i samband med mat och dryck – till exempel koppar, tallrikar, serveringsfat, glas för olika drycker, dukar, servetter och bordsljusstakar. Att medverka på Sthlm Food & Wine är ett roligt sätt att lyfta fram det svenska konsthantverket och visa hur det i allra högsta grad är relaterat till mat och dryck, säger Maria Kreutz, nätbutiksansvarig på Konsthantverkscentrum.

Konsthantverkscentrums nätbutik öppnade i februari 2015 och har ett brett utbud av handgjorda bruksföremål och konstföremål tillverkade av professionella konsthantverkare. Nätbutiken har produkter från cirka 100 konsthantverkare som jobbar i olika material – allt från glas, keramik, trä och metall till läder, papper och textil. I butiken finns bland annat smycken, inredning, accessoarer, värmande vinterkläder och allt du behöver för att duka till vardag eller fest.

– Det speciella med vår nätbutik är att kunderna kan köpa konsthantverk direkt från cirka 100 olika konsthantverkare. Alla produkter packas och skickas av tillverkarna själva men kunden behöver bara checka ut i en kassa och betala en fraktkostnad. Att medverka på Sthlm Food & Wine är ett sätt att synliggöra nätbutiken för en stor och matintresserad kundgrupp och alla föremål vi visar på mässan finns att köpa i nätbutiken, säger Maria Kreutz.

På Sthlm Food & Wine samlas cirka 250 utställare, över 35 000 besökare och 300 medie-
representanter.

Konsthantverkscentrum ställer ut i monter C02:21.

• nätbutiken
  • sthlm food and wine

Stiftelsen Konsthantverkscentrum är en yrkesorganisation för konsthantverkare. Vi representerar cirka 800 anslutna över hela Sverige och har till uppgift att ge råd, informera och skapa kontakter. Vi finns till tack vare våra anslutna samt för övertygelsen om konsthantverkets potential och kraft.