Upmarket 2016 samlar konsthantverk från hela Sverige

Den 19-21 augusti hålls Upmarket, en av Sveriges största marknader för samtida konsthantverk, i Trädgårdsföreningen i Göteborg. Upmarket arrangeras av Konsthantverkscentrum, Sveriges yrkesorganisation för professionella konsthantverkare, och är en del i Göteborgs Kulturkalas.

Upmarket innebär tre dagar med nyskapande och traditionellt konsthantverk i en spännande blandning av glaskonst, bruksgods, kläder och smycken. På plats finns professionellt verksamma konsthantverkare, designers och konsthantverksgrupper från hela Sverige. Upmarket är beläget i aktivitetsområdet Slöjdklubben som är Göteborgs Kulturkalas samlingsplats för form, design, konsthantverk, slöjd, återbruk och DIY.

– Detta är 16:e gången vi arrangerar Upmarket och förra året ändrade vi inriktning på evenemanget till att fokusera på en större bredd av konsthantverk av utvalda deltagare. Det är väldigt roligt att marknaden nu växer och utvecklas i sitt nya format med fler deltagare och en mer framträdande placering i festivalområdet, säger Katarina Karlsson, projektledare för Upmarket på Konsthantverkscentrum i Göteborg.

Deltagarna i Upmarket tävlar även om Bästa presentation. Vinnaren blir affischnamn för Upmarket 2017 och får även Trädgårdsföreningens pris som är en egen sommarutställning. Förra årets vinnare – keramikern Christina Roos – är just nu aktuell med utställningen Växtkroppar & ”småfolk” som pågår i Palmhuset i Trädgårdsföreningen den 21 maj till den 21 augusti 2016.

– Att få visa mina verk i en välbesökt turistattraktion i centrala Göteborg är självklart ett jättebra sätt att nå ut med min keramikkonst och mina illustrationer till en bred publik. Jag är väldigt glad att stå som vinnare av förra årets Upmarket, säger Christina Roos, keramiker.

Besökare av Upmarket 2016 kommer bland annat kunna hitta konsthantverk i olika material och uttrycksformer och att träffa konsthantverkarna bakom föremålen. De kommer också få chansen att uppleva ett performance i lera med Matilda Haggärde.

Deltagare Upmarket 2016

Ann Strömland Väggö
Ulla Sundström
Karin Östberg

I anslutning till Upmarket visar HDK vid Steneby samt Studieservice vid Folkuniversitetet egna program och på plats finns även Konsthantverkscentrums nätbutik representerad.

Konsthantverkscentrum har arrangerat Upmarket årligen sedan 2001 och har i år följande samarbetspartners i området Slöjdklubben: Göteborg & Co, Slöjd i Väst och Kultur i Väst.