Filmaren Erik Gandini får Mai Zetterlingstipendiet 2012

Filmaren Erik Gandini får Mai Zetterlingstipendiet 2012

Konstnärsnämndens Mai Zetterling-stipendium 2012 har tilldelats regissören Erik Gandini. Stipendiet är på 200 000 kr och fördelas årligen utan ansökan av Konstnärsnämndens arbetsgrupp för teater-, dans- och filmkonstnärer. Stipendiet ges till en filmregissör med ”hög konstnärlig kvalitet som vidgar gränserna för kort- eller dokumentärfilm”. Stipendiet är ett av de största i Sverige att ges till dokumentär- eller kortfilmare.

Erik Gandini tilldelas stipendiet med motiveringen:

”2012 års Mai Zetterling stipendium tilldelas regissören Erik Gandini. I filmer som Surplus och Videocracy har han gett den politiska dokumentären en form som envist och elegant blottlägger maktens manipulationer och dimridåer. Genom rytmiskt berättande, humor och visuell stringens spinner han sina filmer kring internationellt angelägna ämnen. Med Mai Zetterling-stipendiet vill Konstnärsnämnden stödja och uppmuntra en stridbar filmare som bidragit till förnyelse av det filmiska gestaltandet inom dokumentärfilmsgenren.”

Stipendiet kommer att delas ut av Konstnärsnämndens ordförande Ingrid Elam på Göteborg Filmfestivals invigning på biografen Draken den 27 januari.

Erik Gandini, född 1967 i Bergamo, Italien, och är bosatt i Sverige sedan 1986. Han är verksam som regissör och dokumentärfilmare och debuterade 1994 med filmen Raja Sarajevo. Hans senaste film Videocracy om Berlusconis Italien, har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Filmen har bl. a fått Tempo Documentary Award 2010 samt vunnit pris för bästa dokumentär på Toronto Film Festival. Gandini har även vunnit flera priser för filmen Surplus – Terrorized into being consumers, bl. a som bästa dokumentär på IDFA i Amsterdam 2003. Erik Gandini är en av grundarna av produktionsbolaget Atmo och samarbetar regelbundet med klipparen Johan Söderberg och filmaren Tarik Saleh. Gandini har också producerat annan film inom Atmo. Läs mer www.atmo.se

Under Göteborg  filmfestival arrangerar Konstnärsnämnden en visning och samtal med Erik Gandini på Hagabion lördag 28 januari kl. 15.00. Moderator är Jannike Åhlund,  filmkritiker, verksamhetsledare för Stiftelsen Bergmancenter samt ordförande i Konstnärsnämndens arbetsgrupp för film-, teater- och danskonstnärer.  Se mer info om seminariet på Göteborg filmfestival: http://filmweb01.filmfestival.org/filmfestival/info/sv/festivalprogram/cinemix

Filmografi Erik Gandini:

Raja Sarajevo (1994), Not without Prijedor (1996), Amerasians (1998), Sacrificio - Vem förrådde Che Guevara? (2001) med Tarik Saleh, Surplus - Terrorized into being consumers (2003), GITMO - New Rules of War (2005) med Tarik Saleh, Videocracy (2009).

För mer information om Erik Gandini samt pressbilder, se www.atmo.se/about/erik-gandini/

(Fotografer pressbilder: Magnus Reed sv/vit porträttbild, Johan Bergmark färg porträttbild, Manuel Claro från filmen  Videocracy - Lele Mora i sovrummet)

Kontaktinformation:

Tina Pettersson

Handläggare arbetsgruppen teater-, dans- och filmkonstnärer

tina.pettersson@konstnarsnamnden.se

Telefon 08-506 550 00, 58, mobil 0708-578995

Konstnärsnämnden är en statlig myndighet som beslutar om statliga bidrag och ersättningar till konstnärer inom bild-, form-, musik-, teater-, dans- och filmområdet samt främjar internationellt konstnärsutbyte. Nämnden ska också hålla sig underrättad om konstnärernas ekonomiska och sociala förhållanden, samt löpande bevaka trygghetssystemen. Konstnärsnämndens stipendier och bidrag riktar sig till enskilda, yrkesverksamma konstnärer.

Relaterat innehåll