Pressmeddelande -

Konsultexpert släpper böcker på engelska där hon delar kunskap till giggare och konsulter internationellt.

Konsultexperten Marianne Olsson släpper två böcker på engelska på Amazon. En bok vänder sig till konsulter och den andra till giggare. Detta blir hennes 10:e bok i ordningen och hon hoppas nå ut till engelsktalande internationellt då gig-ekonomin är en global arbetsmarknad.

Säkra ditt uppdrag

Med böckerna Working in the Gig Economy & Consulting in the Gig Economy berättar Marianne om de nya förutsättningarna samt hur man får uppdrag som konsult eller giggare på den nya arbetsmarknaden. Läsarna får ta del av tips och verktyg som stöttar det dagliga arbetet rent praktiskt och hur man k jobba kontinuerligt med sin personlig utveckling. Den egna motivationen är central eftersom du är din egen chef som giggare. Därför är det viktigt att jobba målbaserat inom alla delar av ditt liv och följa upp hur det går. Ett annat viktigt kapitel i boken handlar om hur du skriver bra CV- eller konsultprofiler anpassade för varje uppdrag - eller gig som vi ofta kallar det.

Jobbåret är 9 månader

Konsult- eller gig-året är bara 9 månader så det gäller att vara proaktiv och sälja in sig själv och sitt erbjudande både på kort och lång sikt för att uppnå en balanserad beläggning under året. Ett viktigt tips är att skapa en buffert för kommande kvartal samt sprida risk genom att ha flera olika uppdragsgivare och kunder.

Min förhoppning är att inspirera och stötta giggare och konsulter internationellt i sin yrkesroll med syfte att stärka deras position på marknaden. Jag hoppas även diskutera ämnet i veckan när jag deltar jag i den globala konferensen för gig-branschen ”Sharing Economy Global Summit” i London, säger Marianne Olsson.

Om gig-böckerna

Titlarna ingår i en serie gig-böcker:

• Working in the Gig Economy: How to get great gigs
  • Consulting in the Gig Economy: How to get great gigs

Böckerna ger en inblick i hur den nya arbetsmarknaden fungerar samt hur man ska sälja sig som giggare och konsult. Nedan en översikt av böckernas innehåll.

I. The Gig Economy

II. What is Gig Work?

III. The gig Year is 9 months

IV. Build Trust with your Personal Brand

V. Where to Find Gig Work

VI. Motivation & Personal Development

VII. Useful Self Organising Tools

VIII. Your Next Step

IX. Advice to Hiring Companies and Customers

Mer om författaren och böckerna

Marianne Olsson har under en rad år jobbat som rådgivare och föreläst om konsulternas framgångsfaktorer samt hållit workshops för att främja intern utveckling i konsultföretag och andra organisationer som vill ta till sig tänket kring gig-ekonomin för att svara upp mot utmaningar och fånga möjligheter inom kompetensförsörjning och digitalisering. Hon har släppt flera böcker om konsultbranschen: Gig-ekonomi för företag, Konsultboken och Framgångsrik Konsult samt är medförfattare till Smart PR-serien www.smartpr.se, som vänder sig till författare, konsulter, giggare och startups. Mer om författaren och hennes verksamhet: www.konsultboken.se och förlaget Konsultboken Publishing www.konsultbokenpublishing.se.

The Sharing Economy Global Summit

Marianne sitter även med som expert i styrgruppen för The Sharing Economy Global Summit som samlar branschen internationellt (https://www.marketplacerisk.com/global-summit) som har sin årliga konferens i London 3-5 februari 2020 där Marianne även är moderator för gig-platformarnas utveckling och konkurrenskraft.

Marianne Olsson är författare till 10 boktitlar:

• Working in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020
  • Consulting in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020
  • Smart PR för författare, e-bok 2019
  • Smart PR för giggare och konsulter, e-bok 2019
  • Smart PR för startups, e-bok 2019
  • Moderatorns guide till lyckade möten och events, 2019
  • Gig-ekonomi för företag, e-bok 2019
  • Idyllien - ett koncept för välgörenhet, e-bok 2019
  • Konsultboken - guiden till att lyckas, tryckt 2015, e-bok 2018, och som ljudbok 2019.
  • Framgångsrik Konsult, tryckt 2006 samt e-bok i 2019-års tappning.

Konsultböcker

Samtidigt släpps även en uppdaterad version av författarens debutbok Framgångsrik Konsult som e-bok med nytt material för att möta förändringar i omvärlden där gig-ekonomins utveckling är den främsta faktorn som påverkar oss arbetstagare. Detsamma gäller för den populära ”Konsultboken” som också fått en ny upplaga och format som ljudbok. Finns där böcker säljs.