Tips & Jobbkoll - Att skriva personligt brev

I denna bloggserie, Tips & Jobbkoll, kommer vi att prata om allt ifrån vad du bör tänka på när du skriver ett CV till hur det är att jobba som konsult. I vårt förra inlägg gick vi vad du bör tänka på när du skriver ett CV. Idag går vi vidare till vad du bör tänka på när du skriver ett personligt brev.

Ett personligt brev fungerar som ett komplement till ditt CV, där vi får en djupare bild av dig som person. Tänk på att ditt personliga brev inte bör överstiga en A4-sida. Det ska även innefatta kontaktuppgifter till dig.

BRA ATT TÄNKA PÅ:

• Inledningen är det första intrycket rekryteraren får av dig, vad är det som gör just dig unik? Beskriv detta redan i första stycket, vad som gör dig passande till tjänsten. Motivera varför ska vi anställa just dig! Sälj dig själv och lyft vad du kan bidra med.
  • Beskriv dig själv, dina styrkor och dina mål för framtiden.
  • Varför söker du just den här tjänsten? Vad var det som lockade och intresserade dig? Här är det viktigt att anpassa texten till den tjänst du söker.
  • Tänk på att vara personlig och att brevet är anpassat till just det företag du söker en tjänst hos. Erfarna rekryterare ser om det är ett standardbrev eller ett brev som är anpassat till företaget.
  • Håll personliga brevet kort och berätta om det som är relevant för tjänsten och företaget. Bara för att det är ett personligt brev behöver du inte beskriva hela ditt liv.
  • Avsluta ditt brev med en uppmaning exempelvis, ”ser fram emot att träffa er för ett personligt möte så att ni får möjlighet att se att jag är den ni söker till tjänsten som..”.

• tips & jobbkoll

Jimmy Rönnblom