Påminnelse om höstseminarium 1 oktober: Vego + Idrott = Sant?

Påminnelse om höstseminarium 1 oktober: Vego + Idrott = Sant?

Tid: Tisdag 1 oktober, 2019, kl 18.00-20.45

Plats: Aula Magna, T-Universitetet

Att vi behöver äta mindre kött för att minska klimatpåverkan har nog de flesta hört, men funkar det att äta vegetariskt och fortfarande hårdträna och prestera på hög nivå? Och gör det verkligen någon skillnad för klimatet? Lyssna till experter, kockar och elitidrottare som berättar om sina erfarenheter kring vegomat och prestation.

Kött har blivit en het potatis i klimatdebatten och allt fler blir flexitarianer, det vill säga drar ner på köttet och äter mer grönt utan att för den skull bli vegetarianer på heltid. Det är framförallt våra ungdomar som väljer bort köttet helt och blir vegetarianer och veganer. Men funkar det om man idrottar mycket? Behöver man kompensera för näringsvärdet i kött? Det här är några av de frågor vi kommer att reda ut 1 oktober.

PROGRAM

18.00 Välkommen
Lars Ericson, vd, KfS hälsar alla välkomna.

18.10 Går det att prestera på elitnivå med vegomat?
Petra Lundström, idrottsnutritionist och forskare, Karolinska Institutet. Petra har lång erfarenhet av att coacha elitidrottare som vill äta rätt för att optimera sin prestation.

18.40 Vego + idrott i praktiken
Ett samtal med Petra Lundström och elitidrottarna Johannes Skagius, Emma Fredh och Gabriel Richards om deras erfarenheter kring prestation och vegomat.

19.10 PAUS

19.30 Vego i köket
Gustav Johansson, matentreprenören bakom matbloggen Jävligt gott och medförfattare till boken ”Vego i världsklass” och Sara Begner, Coops matinspiratör och aktuell i matlagningsprogrammet ”Smart Mat”, inspirerar oss till att laga mer vego och ger oss konkreta tips hur vi faktiskt gör det hemma i köket.

20.00 Fartig bensträckare

20.10 Vinner alla på mera vego?
Vi pratar med Anna Richert, WWF, och Anna Emmelin, 2000 kvm, om hälsa, klimat, övergödning, biologisk mångfald och vinsterna med att gå över till mer vego.

20.40 Avslutning och summering

Seminariet kostar 150 kr för medlemmar och 400 kr för icke medlemmar.
Studenter betalar 50 kr.

Är du journalist? Maila i så fall till info@kfstockholm.se för ackreditering.

Vid eventuell avbokning kan vi inte betala tillbaka anmälningsavgiften, men du får gärna överlåta din biljett till en vän.

ANMÄLAN
Hittar du här.

Anmäl dig också gärna i vårt Facebook-evenemang, så dina vänner och kollegor kan se att du kommer.

VILL DU BLI MEDLEM?
Info på vår webb.