Kompassrosstipendiater (från vänster): Louise Lindén, Afnan Khabiri, Aliya Sabir Imanli och Andra Farhad

Fyra unga ledare tar emot Kompassrosstipendiet av Kungen den 24 april

För första gången i Stiftelsens Ungt Ledarskaps historia delas stipendiet Kompassrosen ut till fyra unga ledare. Den 24 april tar Afnan Khabiri, Jokkmokk SK, Aliya Sabir Imanli, Ung Integration, Andra Farhad, Börshajen och Louise Lindén, Live Green Festival emot stipendiet av H.M. Konungen på Kungliga slottet. Kompassrosen är ett årligt stipendium på 50 000 kr som tilldelas unga ledare som visat mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga.

Aliya Sabir Imanli, 17 år, Helsinborg, grundare av organisationen Ung Integration. Hon tilldelas stipendiet för att hon ”med ett inkluderande ledarskap fyllt av omtanke och drivkraft vågar visa vägen och göra skillnad i integrationen av unga.”

Afnan Khabiri, 24 år, Jokkmokk, tränare i fotbollsklubben Jokkmokks SK får stipendiet för att han ”med engagemang och omtanke utöver det vanliga, ser och lyfter sina medmänniskor i en gemenskap där alla, oberoende av bakgrund, får vara med.”

Andra Farhad, 23 år, Stockholm, VD och grundare av Börshajen, får stipendiet för att hon ”med varm karisma och stor omtanke öppnar dörrar till en ny ekonomisk värld åt de som själva inte haft mod till förändring.”

Louise Lindén, 25 år, Karlskrona, grundare till Live Green och Young Innovation HUB tilldelas stipendiet för att hon ”har mod att rädda när andra blir rädda och driver med stor omtanke och inspiration sin omvärld mot en bättre hållbarhet.”

– Värdebaserat ledarskap handlar om att leda utifrån sina egna värderingar och inre kompass, något som årets Kompassrosstipendiater tydligt visar i sitt sätt att leda sig själva och sina verksamheter. Mod, omtanke och handlingskraft är de värderingar som behövs framåt för att möta samhällets utmaningar, säger Rebecca Sundberg verksamhetsledare Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Om Kompassrosen

Kompassrosen delas ut för elfte året i rad och hittills har 30 unga ledare fått stipendiet. Bakom stipendiet står Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium som delas ut till fyra unga ledare under 25 år. Pengarna ska användas till den personliga ledarskapsutvecklingen.

För mer information kontakta:

Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, 0706 72 84 70 eller epost: rebecca.sundberg@ungtledarskap.se

Media som önskar ackreditera sig till stipendieceremonin på Kungliga slottet den 24 april ombeds kontakta Kungl. Hovstaternas informationsavdelning via e-post till press@royalcourt.se.