Cecilia Andrén Nyström,  grundare av tränarutbildningsprogrammet Futebol dá força, mottagare av Kompassrosen 2014. Foto: Stiftelsen Ungt Ledarskap
Cecilia Andrén Nyström, grundare av tränarutbildningsprogrammet Futebol dá força, mottagare av Kompassrosen 2014. Foto: Stiftelsen Ungt Ledarskap

Här är topplistan på de som kan få Konungens Stiftelse Ungt Ledarskaps stipendium Kompassrosen

I går samlades Ungt Ledarskaps styrelse på Stockholms slott för att besluta om vilka som ska ta emot Kompassrosstipendiet senare i vår. Av vårens nominerade har tio unga ledare chansen. Den 20 april tillkännages årets stipendiater. Kompassrosen är ett årligt stipendium som tilldelas unga ledare som visat handlingskraft, mod och omtanke utöver det vanliga.

– Vi är så stolta över att ha fått in så många fina nomineringar till årets Kompassrosstipendium. För första gången har vi valt att dela med oss av topp-tio-listan med syftet att lyfta fram fler unga ledare som idag är förebilder och framtidens ledare, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Cirka 100 kompletta ansökningar har i år kommit in. Dessa har därefter gåtts igenom av företrädare för näringsliv samt offentlig och ideell sektor. Michaël Berglund AB har efter detta intervjuat och testat kandidaterna och tagit fram en del av det underlag som Kungen och styrelsen för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap haft som beslutsunderlag i valet av årets Kompassrosstipendiater.

– Vi blir ödmjuka, berörda och inspirerade av de kloka, mogna och reflekterade unga människor vi får förmånen att möta för att höra dem beskriva sina tankar kring ledarskap, deras mod, omtanke och handlingskraft. I en tid där värderingar ifrågasätts, skiner dessa ungdomar och ger oss ett orubbligt förtroende för framtiden och dess möjligheter, säger Ewa Olszewski, senior partner på Michaël Berglund AB.

Tio-i-topp-listan:

1. Afnan Khabiri, Jokkmokk SK, Jokkmokk

2. Aliya Imanli, Ung Integration, Helsingborg

3. Amanda Palmér, Bollnäs Konståkningsklubb, Bollnäs

4. Andra Farhad, Börshajen, Stockholm

5. Anton Hegart, Ung Företagsamhet, Singö

6. Balqis Khattab, Möllans Basement, Malmö

7. Felicia Margineanu, OhSnap! Sweden, Stockholm

8. Hasan Kilic, Handelsbanken, Stockholm

9. Louise Lindén, Live Green Festival, Karlskrona

10. Susanna Charboti, Vård på Centralen, Stockholm

I den bifogade filen kan du läsa mer om respektive kandidat.

Om Kompassrosen
Stipendiet Kompassrosen delas ut varje år till unga ledare under 25 år som visat särskilt prov på mod, omtanke handlingskraft. I år delar H.M. Konungen ut stipendiet vid en ceremoni på Stockholms slott den 24 april. Stipendiet är på 50 000 kr och ska gå till stipendiatens fortsatta personliga ledarskapsutveckling.