Mer spontanfotboll med Fotbollskartan

Vi vill ha hjälp att samla in alla platser i Sverige där man kan spela fotboll! Tillsammans med Coca-Cola och stiftelsen Ge Tillbaka lanserar vi nu Fotbollskartan.

Med Fotbollskartan vill vi underlätta och inspirera till mer spontanfotboll i Sverige. Ambitionen är att alla fotbollsälskare ska hjälpa till att fylla på med sina bästa platser att spela fotboll på. Det kan vara allt från kända arenor till oansenliga bakgårdar.

- Fotbollskartan ska fyllas med alla de fotbollsplaner där det varje dag spelas fotboll mellan tjejer och killar i alla åldrar. Vi vill att alla som älskar fotboll bidrar med sina favoritplatser att spela på, säger Sofia Kärrå, föreningsutvecklare på Korpen.

Pick-up game
Idén till samarbetet runt Fotbollskartan kommer ifrån engelskans pick-up game, då människor träffas spontant i mindre organiserade former för att spela fotboll tillsammans. Spontanidrottande har positiva konsekvenser för samhället i stort.

- Många gånger är det bortom de höga läktarna och linjedomarna som den riktiga fotbollsglädjen och starka gemenskapen finns. Det vill vi lyfta fram och underlätta. Fotbollskartan blir ett verktyg för att ladda upp och hitta nya platser att spela på och nya vänner att spela med, säger Peter Bodor, kommunikationschef för Coca-Cola Enterprises Sverige.

För iPhone och Android
Fotbollskartan är ett sammarbete mellan Korpen, stiftelsen Ge Tillbaka och Coca-Cola. Fotbollskartan.nu är en webbapplikation som man kan nå via sin telefons webbläsare eller ladda ner som app gratis till iPhone.

Kontakt:
Sofia Kärrå