Indierna överlägsna i toppen på nordisk outsourcingmarknad

Trenden med ökad IT-outsourcing bland nordiska företag och organisationer håller i sig och Indien har fortfarande de bästa leverantörerna på området medan de nordiska leverantörerna kommer långt efter. Det visar KPMGs årliga mätning av kundnöjdheten bland nordiska företag som outsourcar IT-tjänster.

För sjätte året i rad har KPMG Sourcing Advisory, gjort en studie av outsourcing-leverantörer och resultatet visar att kunderna överlag är mycket nöjda. Hela 83 av de tillfrågade IT-cheferna uppgav att att de ska fortsätta sin outsourcing på samma nivå som tidigare eller i större utsträckning. Endast sex procent sa att de skulle outsourca mindre än tidigare. De outsourcing-leverantörer som rankades högst vad gäller kundnöjdhet var i fyra fall av fem indiska leverantörer. Tata Consultancy Services och Cognizant delade första platsen med 80 procents kundnöjdhet följda av HCL (77 procent), Volvo IT (77 procent) samt Mahindra IT & Business Services (75 procent).

Årets nordiska studie är den största hittills och omfattar över 900 kontrakt undertecknade av de 340 företag och organisationer som investerar mest i IT. Det totala värdet på kontrakten i studien ligger på drygt 5 miljarder euro per år, vilket motsvarar mer än tre fjärdedelar av den totala nordiska IT-outsourcingmarknaden. Såväl den privata som den offentliga sektorn finns representerade i studien.

Kostnadsbesparingar har alltid varit en viktig orsak till outsourcing av IT. Detta understryks i årets undersökning där 72 procent av av alla organisationer säger sig basera framtida outsourcingbeslut på viljan att uppnå minskade kostnader. Det näst vanligaste argumentet är tillgången till kompetens (52 procent). 37 procent menar att finansiell flexibilitet var ett av det viktigaste argumenten för outsourcing.

–  Den övergripande efterfrågan på IT-outsourcing fortsätter att växa på den Nordiska marknaden eftersom det ekonomiska läget gör att köparna måste anpassa sina driftskostnader , säger Carl-Henrik Hallström, ansvarig för Sourcing Advisory på KPMG. Samtidigt kan vi konstatera att kundnöjdheten med sourcing leverantörerna är hög och att kunderna anser att de önskade fördelarna med outsourcing uppnås.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Henrik Hallström, Head of Sourcing Advisory KPMG, tel. 073-348 4500, carl-henrik.hallstrom@kpmg.se
Johan Nybom, Presskontakt för studien, tel. 073-660 81 75, johan.nybom@inmema.com
Linda Ternstedt, Pressansvarig KPMG, tel. 073-203 94 49, linda.ternstedt@kpmg.se

• årets bästa skatterådgivare
  • kpmg
  • kpmg international case competition
  • revision
  • rådgivning
  • skatt
  • sveriges bästa skattekonsult
  • sveriges bästa skatterådgivare
  • carl-henrik hallström
  • kpmg sourcing advisory

Om studien
KPMG Sourcing Advisory genomför varje år en undersökning av kundnöjdheten bland olika organisationer rörande deras outsourcingleverantörer. Resultatet av undersökningen ses som den mest omfattande och representativa studien av sourcingfrågor på dagens IT-marknad. Studien genomförs i ett antal europeiska länder. KPMG kommer fortsättningsvis genomföra undersökningar om kvalitet och kundnöjdhet rörande outsourcingleverantörer.

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 600 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

KPMG AB, a Swedish limited liability partnership and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity.