Ägarkommunerna delar på 60 miljoner

Lunds Energikoncernens resultat för 2009 har fastställts till 144 Mkr. Ägarkommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma får dela på 60 Mkr. Resultatet för första kvartalet 2010 är i nivå med föregående års resultat.

Årsstämman har fastställt Lunds Energikoncernens resultat för 2009 till 144 Mkr, efter finansiella poster, vilket är något lägre än föregående år (165). Jämfört med 2008 är det framförallt högre bränslekostnader för fjärrvärmeproduktion och lägre beläggningsgrad inom koncernens entreprenadverksamhet som har påverkat resultatet.

De fyra ägarkommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma delar på 60 Mkr (60) i utbyte, vilket innebär följande:

Lunds kommun: 49,4 Mkr
Eslövs kommun: 7,2 Mkr
Hörby kommun: 2,1 Mkr
Lomma kommun: 1,3 Mkr

Fördelningen baseras på respektive kommuns ägarandel.

– Förutom att vi genom vår verksamhet bidrar med sysselsättning lokalt, känns det bra att ägarna får pengar som kan stödja kommunernas service och som på så sätt kommer kommuninvånarna och därmed många av våra kunder till nytta, säger Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB.

Samtidigt med årsstämman publicerade Lunds Energikoncernen sin rapport för första kvartalet 2010. Koncernens resultatutveckling är i nivå med motsvarande period föregående år. Perioden har präglats av kallt väder, ökad energiförbrukning och höga elpriser. Sveriges elproducenter visar rekordresultat. Lunds Energikoncernen har relativt lite egen elproduktion.

– Koncernens strategi för prissäkring av el- och bränsleinköp baseras på ett lågt risktagande. Om vi inte haft den strategin för den gångna vintern hade resultatutvecklingen sannolikt varit mycket sämre. Trots en besvärlig inledning på året så är vår målsättning att resultatet 2010 ska nå upp till 2009 års resultatnivå, avslutar Jan Samuelsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen AB (publ),
Telefon: 046-35 60 01 alt. 070-512 03 80.
E-post: jan.samuelsson@lundsenergikoncernen.se.

Siffror inom parentes avser år 2008.