Pilängskolan 9D vann 2018 års final av Spänningssökarna!

Pilängskolan 9D vann 2018 års final av Spänningssökarna!

Söndagen den 18 november gick årets final av Spänningssökarna av stapeln! Elever, föräldrar och andra intresserade samlades för att heja på de sju finalisterna i Sparbanken Skåne Arena i Lund. Vinnande bidrag i år blev Powersquare, av klass 9D på Pilängskolan i Lomma.

Det känns fantastiskt, säger en märkbart rörd Anette Bernholtz, elevernas matte- och NO-lärare. Ungdomarna har visat framför allt sitt stora miljöengagemang. De har stannat kvar länge på kvällarna på skolan för att jobba med sitt förslag och öva inför finalen. De har kommit på alla idéer helt själva och sammanhållningen i klassen har varit enorm.

Flera av klassens lärare har gett tid till projektet, säger Sofia Broman, klassens mentor och svenskalärare. Hela klassen har jobbat med bidraget i olika grupper. Det har gett tillfälle för talanger inom många områden att blomma ut, både bland de som är med på scen och de som varit med bakom kulisserna och förberett presentationen.

Spänningssökarna är Kraftringens årligen återkommande tävling för niondeklassare i Lund, Eslöv, Hörby och Lomma kommuner, där segrande klassen vinner en tredagars klassresa till Berlin med studiebesök i den självförsörjande byn Feldheim utanför den tyska huvudstaden.

I årets upplaga deltog 38 klasser och totalt ca 1 140 elever. De sju klasserna i finalen representerade Pilängskolan, BMSL, Norrevångskolan, Järnåkraskolan, Frostaskolan och Nyvångskolan. Förutom eleverna fanns komikern, författaren och influencern Clara Henry, Sidas ambassadör för FN:s globala hållbarhetsmål på plats för att ge en tänkvärd föreläsning med glimten i ögat om sina tre favoritämnen, mens, Youtube och sig själv.

Juryn bestod av Sezgin Kadir, Kraftringens vd och koncernchef, Stefan Zamudio, pedagog på Vattenhallen Science Center, Sandra Azmaei-Perevski, kampanjansvarig på Kraftringen, Helena Tillborg, chef för Affärs- och verksamhetsutveckling på Kraftringen, Ola Persson, Kraftringens styrelseordförande, Ida Linné, miljöstrateg på Hörby kommun och Kosovar Gashi, näringslivsstrateg, Eslövs kommun.

Juryns ordförande var Kraftringens nytillträdde vd och koncernchef, Sezgin Kadir:

Den här dagen har jag sett fram emot sedan jag började i somras, säger Sezgin Kadir. Jag hade höga förväntningar som ungdomarna ändå lyckades överträffa, de gav oss i juryn ett riktigt svårt arbete. Det är verkligen sju vinnande lag vi har sett på scen men efter en lång överläggning var vi i juryn överens om Pilängskolan 9D som mycket värdiga vinnare och vi önskar dem en trevlig resa till Berlin till våren!

Juryns motivering till förstapriset löd:

“Med en fantastisk presentation med bra teknik och god argumentation och fokus på de globala målen. Med en nyskapande idé som möjliggör en bättre vardag för många, utnämner vi Powersquare av klass 9D på Pilängskolan till årets vinnare av Spänningssökarna 2018!”

Powersquare finns beskrivet med skiss och text på Spänningssökarnas webbplats: https://spanningssokarna.se/bidrag/2018/#pilangskolan-9d

Spänningssökarna arrangerades 2018 för sjunde gången. Syftet är att öka elevernas intresse kring energi- och miljöfrågor samtidigt som de får vara kreativa och lösningar för hur de vill att världen ska se ut i framtiden.