Första länsstyrelsen som KRAV-märks på högsta nivå

Första länsstyrelsen som KRAV-märks på högsta nivå

Länsstyrelsen i Skåne har KRAV-certifierat sitt personalcafé i Malmö på nivå 3. Därmed är länsstyrelsen först ut bland statliga myndigheter att servera minst 90 procent godkända livsmedel.

– Det känns rätt att vi som statlig myndighet jobbar mot miljömålen och visar att vi satsar på KRAV-märkt, säger Matilda Starkner som är husfru på länsstyrelsen i Skåne och har tagit initiativ till certifieringen.

KRAV-certifieringen av Malmökontorets personalcafé innebär att minst 90 procent av det totala inköpsvärdet av livsmedel består av KRAV-märkta, EU-ekologiska eller MSC-märkta produkter. Till exempel är nu all mjölk och allt kaffe KRAV-märkt.

– Kaffet är en stor del av det vi köper in och att byta till KRAV-märkt gör stor skillnad för dem som slipper hantera bekämpningsmedel i kaffeodlingarna, säger Matilda Starkner.

Planen är nu att gå vidare och även KRAV-certifiera självserveringen på länsstyrelsens Kristianstadskontor. Sedan tidigare är residenset i Malmö KRAV-certifierat. Även länsstyrelserna i Kronobergs och Södermanlands län har KRAV-certifierat sina residens.

Staffan Carlberg, kundansvarig för offentlig sektor på KRAV, tror att länsstyrelsen i Skåne kan visa vägen och sporra andra statliga myndigheter att öka andelen KRAV-märkt och ekologiskt.

– År 2006 togs ett mål om 25 procent ekologiskt i offentlig sektor, men hittills är det främst kommuner och landsting som har tagit det till sig. Det är bra att också statliga myndigheter påbörjar sin omställning till ekologisk och KRAV-märkt mat, säger Staffan Carlberg.

Totalt finns 1 170 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju mer godkända råvaror, desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % godkända livsmedel eller 15 godkända produkter
  • Två märken = minst 50 % godkända livsmedel