Första studentnationen KRAV-certifierar sin restaurang

Första studentnationen KRAV-certifierar sin restaurang

Wermlands Nation på Lunds universitet är först ut bland Sveriges studentnationer att KRAV-certifiera sin restaurang.

– Under de senaste åren har vi jobbat hårt för att bli mer ekovänliga. Att KRAV-märka restaurangen är en fantastisk bekräftelse på att vårt arbete ger resultat, säger Elin Johansson Lööw, kurator på Wermlands Nation.

Wermlands Nation är idag certifierade på första nivån, det vill säga minst 25 procent av alla livsmedelsinköp är KRAV-godkända.

– Certifieringen är ett steg mot en ännu mer ekovänlig verksamhet och ambitionen är att nå nästa nivå inom ett år. Vi är redan på god väg mot att ha en inköpsandel på 50 procent ekologiska livsmedel, säger Elin Johansson Lööw.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:
  • Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter
– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

Bild:
Till vänster köksmästaren Liisa Larsson, köksmästare och till höger Lisa Wallin, miljösamordnare. Foto: Johanna Olofsson.

Elin Johansson Lööw, kurator på Wermlands Nation, 0704007751
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17