KRAVs monter på Nordic Organic Food Fair

KRAV lyfter exportmöjligheter på NOFF

Hela 16 KRAV-certifierade företag är på plats i KRAVs monter på Nordic Organic Food Fair i Malmö den 15-16 november. KRAV ser många möjligheter att öka exporten av svenska produkter med mervärden som konsumenter runt om i världen efterfrågar.

– Nordens största mötesplats för ekologiska livsmedel är ett bra tillfälle att presentera flera av våra KRAV-certifierade kunder och samtidigt berätta om KRAVs mervärden. I år bjuder vi också in till två seminarier, om export respektive trender och framtid, säger Cecilia Lenbäck, tf. försäljningschef på KRAV.

KRAVs Nina Nilsson, kundansvarig för förädling och internationell handel, Pear & Carrot från Hong Kong och Organic Sweden delar med sig av sina erfarenheter om svensk export av KRAV-märkta och ekologiska livsmedel. KRAVs vd Anita Falkenek presenterar de trender, utmaningar och möjligheter som den ekologiska branschen i allmänhet och KRAV i synnerhet står inför.

Bland de 16 KRAV-certifierade företagen i montern finns exempelvis Camelina of Sweden, Limabacka Kvarn, Saturnus och Widegrens Gård.

– Vi värdesätter samarbetet med KRAV och möjligheten att synas i KRAVs monter. Alla våra 30 produkter är KRAV-märkta. Två nyheter för i år är KRAV-märkt pepparkaksmjöl och öländskt lantvete, berättar Andreas Nielsen som driver Limabacka Kvarn. Pepparkaksmjölet är ett fiberrikt mjöl med högre andel skaldelar än vetemjöl, och är därmed både mörkare och nyttigare.

– I år presenterar vi två ekologiska glöggnyheter som båda givetvis är KRAV-märkta: ekologisk God Jul-glögg och Saturnus 1893 ekologisk lätt vinglögg. Att KRAV-märka vår ekologiska glögg är ett självklart val för oss, som vi vet att våra konsumenter uppskattar, säger Louise Ahlander, produktchef på Saturnus.

KRAV-certifierade företag i KRAVs monter:
Alex & Phil, Camelina of Sweden, Hällestadsvamp, Jesses Deli, Kronfågel, Limabacka Kvarn, L´Oumo Nokka, Matfabrikören Sverige, Melins Kött, Munkagrodden, Saturnus, Scanfjord, Torfolk Gård, Widegrens Gård, Yuko Ono Sthlm och Österlenkryddor.

Fakta Nordic Organic Food Fair
Nordic Organic Food Fair i Malmö är den enda nordiska branschmässan för ekologiskt certifierad mat och dryck. Mässan är intressant både för företag som riktar sig mot Sverige och våra nordiska grannländer, men även mot resten av världen. KRAV finns i monter G 14. Arrangör är Diversified. Läs mer på http://www.nordicorganicexpo.com/

Kontakt: Frida Welin, PR och samarbeten KRAV: 070-605 78 49