KRAV-märkta blåmusslor – miljövänliga på mer än ett sätt

Nu finns KRAV-odlade blåmusslor från Scanfjord AB. Samtidigt som odlingen ger produkter för såväl konsumtion som foder gör blåmusslan en betydande insats för miljön. Odlade musslor kan man köpa året om då de placeras på ställen med mycket näring, då växer de sig snabbt stora och fina och är samtidigt goda och av fin kvalitet.   För KRAV-märkta musslor finns det regler kring skörd, bearbetning, transport, livsmedelskontroll och odlingsmaterial.

- För mycket utsläpp av fosfor och kväve ökar tillväxten av växtplankton och ger syrefattiga havsbottnar. Blåmusslan filtrerar algerna och området blir rent och syrerikt. Musslan har den unika förmågan att rena utsläpp av kväve och fosfor. På en timme kan den filtrera fem liter vatten, säger Lars Hällbom, Regelutvecklingschef på KRAV

KRAV-märkta musslor

• Är spårbara - journalföring och dokumentation har hög prioritet
  • Kommer från odlingar som inte använder giftiga eller miljöskadliga kemikalier för att impregnera eller måla odlingsutrustning
  • Fartyget får under vattenlinjen inte vara målat med färg som innehåller tenn.
    Plasttunnorna ska vara återvinningsbara
  • Använder enbart kemisk analys och inga djurtester när man testar för algtoxiner
  • Tar i land all påväxt på repen, inte bara musslorna, för att ta bort maximalt med näringsämnen ur havet
  • Inga kemikalier används i bearbetningen
  • Placeras i områden med god vattengenomströmning och på betryggande avstånd från större utsläppskällor

Musslor som gör nytta på flera sätt

Beroende på salthalt och näringstillgång växer blåmusslan snabbare och blir större i storlek på Västkusten än på Ostkusten. Detta gör att de flesta av ostkustens småväxta musslor går till foder. Den stora vinsten av musselodling i Östersjön är just vattenrening. Det finns EU- finansierade musselprojekt på flera platser i Östersjön bl a i Mönsterås och Kalmar kommun. På västkusten går största delen av musselodlingen till humankonsumtion.

Blåmusslor, packade i blå nät är som regel odlade medan de som ligger i röda nät är skördade från vilda bestånd. De odlade växer snabbt, är stora och fina beroende på att de placeras på ställen där det finns mycket näring, men har som regel tunnare skal vilket gör att de lättare skadas.
De vilda musslorna har tjockare skal som ofta är bevuxna med havstulpaner m.m., något som emellertid inte påverkar musselköttets kvalitet. Musselköttet är krämvitt hos hannen och rödorange hos honan. Båda är lika goda.

Lars Hällbom, Regelutvecklingschef 018 - 17 45 18, 070 -665 95 94

Marc Wester, sakkunnig för Fisk018- 17 45 05, 070 - 215 46 24

Anders Granhed, vd Scanfjord AB 031 - 690508

För mer information gå gärna in på vår hemsida www.krav.se