Nya försäljningsrekord för ekologiskt

Nya försäljningsrekord för ekologiskt

Försäljningen av ekologisk mat ökade med 38 procent under 2014, visar Ekowebs marknadsrapport som presenteras idag.

År efter år ökar försäljningen av ekologiskt i Sverige. Under 2014 var ökningen rekordstor, plus 38 procent totalt, varav cirka 75 procent av försäljningen är KRAV-märkta produkter.

Värdet på den svenska ekomarknaden för livsmedel har under 2014 gått från 11,2 miljarder kronor till 15,5 miljarder. Samtidigt ökar den ekologiska marknadsandelen från cirka 4 procent till 5,6 procent, enligt analys- och konsultföretaget Ekoweb.

– Försäljningsökningen är sensationell och resultatet av att fler väljer ekologisk mat allt oftare. Det har i sin tur blivit möjligt genom ett långsiktigt arbete från alla aktörer. Konsumenter vill ha hälsosam mat och då är KRAV-märkt ett naturligt val, säger Lars Nellmer, vd för KRAV.

En av aktörerna som bidragit till försäljningsökningarna är ICA som ökade sin försäljning av ekologiskt med 55 procent. En annan är Coop som ökat sin andel ekologiskt till 7,7 procent.

– Att marknadsledaren ICA slår nya ekologiska rekord är ett tydligt exempel på det trendbrott som vi upplevt under 2014. Den här utvecklingen hade inte varit möjligt utan det breddade ekologiska sortimentet och de upparbetade försörjningskanalerna, säger Lars Nellmer.

Enligt Ekoweb sker den största delen av försäljningsökningarna på livsmedel producerade i Sverige, till exempel mejeri, ägg och gris-, nöt- och kyckling-kött.

– Lantbruket i Sverige har alla förutsättningar att ställa om till KRAV-märkt produktion. Vi behöver fler bönder som möter konsumenternas tydliga efterfråga på KRAV-märkt och svensk mat, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Siffror från Ekowebs rapport, ökningar för ekologiska livsmedel 2014:

• ICA: + 55 %
  • Axfood: + 40 %
  • Systembolaget: + 83 %
  • Martin & Servera: +24 %
  • Arla: + 36 %

Den fullständiga rapporten från Ekoweb kan beställas från Ekoweb: cecilia.ryegard@agroid.se
I den finns bland annat försäljningssiffror från andra länder.

Den 25:e mars presenterar KRAV unika siffror från rekordåret 2014, bland annat vilka produkter och kategorier som ökade mest, volymer i den KRAV-certifierade produktion, antal KRAV-märkta bönder, restauranger och butiker och mycket mer. Anmäl dig och läs mer om seminariet här: http://www.krav.se/marknadsseminarium-2015

Kontaktpersoner:
Lars Nellmer, vd för KRAV, 018 17 45 01