Vellinge kommun KRAV-märker alla skolkök

Vellinge kommun KRAV-märker alla skolkök

Som första kommun väljer Vellinge att KRAV-märka alla sina skolkök med två KRAV-märken, det vill säga minst 50 procent KRAV-godkända livsmedel.

Vellinge kommun har länge prioriterat miljöaspekter i den pedagogiska planen och har bland annat en kostpolicy som säger att maten ska lagas från grunden, att alla mejeriprodukter ska vara ekologiska och att andelen ekologiska livsmedel ska öka.

I veckan har kockarna på skolrestaurangerna, deras chefer, rektorer och medarbetare på kommunens gått KRAVs utbildning om ekologisk mat.

Att arbeta strukturerat mot ett mål gör att det händer saker. När beslutet om certifiering togs låg alla skolkök redan på 35-85 procent inköp av ekologiska livsmedel. Nivå 2 i KRAV-certifieringen sågs därför som realistiskt och konkret. Att få en tydlighet i miljöarbetet, att ha konkreta mål, att verkligen få med alla tror vi är lättare med en tydlig utfästelse. KRAV är känt bland föräldrar och invånare vilket är positivt, säger Stina Hansson, skolutvecklare i Vellinge kommun.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter
– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

Vellinge kommun har i nuläget inte diskuterat ett kommande steg i KRAV-certifieringen till nivå tre:

Redan idag har kommunen skolor som når 85 procent ekologiskt. Nästa nivå, som är 90 procent KRAV-godkända livsmedel, tror vi kommer att dröja men det är ingen omöjlighet, säger Stina Hansson.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering.

Stina Hansson, Vellinge kommun, 040425061
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.