Kreativ Insikt inspirerar på Förskoledagarna 18-19 april

Den 18-19 april är det dags för Förskoledagarna på Stockholmsmässan. Kreativ Insikts barnprodukter finns representerade av Barnens förlag, genom My Olsberg, som också ligger bakom vår barnkollektion. Varmt välkommen till monter nummer C01:07 för ny inspiration till din förskola!

My Olsberg kommer att visa upp bland annat de populära kortlådorna Inspirationskort för barn och Känslokort för barn, som många skolor och förskolor har glädje av i sitt arbete med barnen.

Så här säger My Olsberg om Känslokorten för barn, som kom ut nu i januari på Kreativ Insikt förlag:

–Det kan vara jobbigt att prata om känslor. Det kan vara obehagligt att känna vissa känslor. Och ibland är det svårt att veta vad det är man känner. Därför har jag skapat Känslokorten! Alla känslor behövs. De negativa ger oss kraft att ändra något som inte är bra och de positiva visar oss vad som är rätt och ger oss energi och glädje. Korten gör barnen uppmärksamma på att positiva tankar föder ny glädje, vikten av att välja sina tankar, att inte lasta någon annan för fel humör och de uppmuntrar till att ta ett steg tillbaka och riktigt känna hur allt känns.

Inspirationskorten för barn, som har funnits sedan hösten 2010 används redan i många skolor och förskolor. I skolorna används de i ämnet Livskunskap eller som en bra start på dagen. Man börjar varje morgon med att dra ett kort och läsa vad det står samt diskutera frågorna som uppstår – hur är man en bra kompis, är det okej att säga nej om man inte vill, hur gör man sitt bästa och så vidare.

Så här säger några av våra kunder om Inspirationskorten för barn:

"Hej! Känner att jag måste dela med mig av hur jag använde era fina inspirationskort för barn som jag köpte in till mitt företag. Jag är ute i en åk. 3:a varje onsdag och jobbar med Mindfulness. I denna klass finns det 6 barn med ngn form av diagnos, t ex ADHD. Jag avslutar varje pass med att läsa ett noga utvalt inspirationskort för barnen. Nu sist läste jag upp kortet som  heter När jag ser mig själv i spegeln känner jag mig NÖJD och jag hade lagt ut en spegel till varje barn så vi avslutade med att de alla fick se sig själv som den fina tjej/kille de är i spegeln. Responsen från barnen var fantastisk - ett barn sa t ex Jag är ju vacker :)! Jag planerar först vad passet ska innehålla och sedan bläddrar jag igenom inspirationskorten och alltid finns det ngt som passar till det jag har planerat :)!"
Ulla-Karin Lundgren-Öhman

"Hej Carolina!
Först och främst vill jag säga TACK för all inspiration.
Jag ville bara berätta om hur jag arbetar med mina elever med hjälp av inspirationskorten. Jag har en grupp elever (13 st) som går i tredje klass. Viktigt att veta att denna grupp elever är en grupp oroliga och tilltufsade själar. De har redan mycket i sina ryggsäckar. Jag fick börja arbeta i denna grupp i höstas. Då var gruppen mycket orolig och arbetsro och tillit till varandra existerade inte. Mitt första mål med gruppen var att få dem att respektera varandra. Då har jag haft mycket hjälp av inspirationskorten för barn. Vi började med att dra ett kort ur kortleken som vi jobbade med en veckas tid. Vi utgick från kortet och vi pratade mycket om dess betydelse, innehåll. Ibland fick eleverna i gruppvis ett kort och samtala kring.

Nu, ett halvår senare så är gruppen harmonisk och arbetsro råder. Vi arbetar fortfarande med korten men på ett helt annat sätt. Varje dag får en elev dra ett kort, jag läser högt och efter det så tar vi en tyst minut och låter innehållet bara sjunka in. Om det är så att jag råkar ha missat det så påminner eleverna mig om att vi ska dra dagens kort.

TACK för att korten finns."
Vesna Kalzén, Lärare, Lilla Sätraskolan Gävle