En kvart om dagen som kan vända livet - nyhetsbrev från Kreativ Insikt

Läs hela nyhetsbrevet här >

Hej fantastiska du!

Idag skulle jag vilja dela med mig av en ganska ny vana som jag redan känner har uppgraderat mitt liv till en helt ny nivå. Nyfiken?

Det handlar om något så enkelt som daglig reflektion.

Ja, reflektion – en riktig bristvara idag! Eller hur? Det tar bara några minuter, och ändå kan det revolutionera livet. Det har det gjort för mig.

Jag har länge mediterat om morgnarna. Jag har också, lite mer sporadiskt men ändå, visualiserat någorlunda regelbundet. Slutligen har jag mina små tacksamhetsritualer, både på morgonen och kvällen. Allt det här är riktigt bra grejer och har fört mig så här långt, det vill säga till mina (tidigare) drömmars liv.

Men nu är det en uppgradering på gång! För från och med i år så har jag formaliserat min morgonritual så att jag gör nästan samma sak varje morgon. Dessutom är jag mycket mer noggrann med att verkligen försöka göra det varje morgon och inte bara när jag tycker att jag har tid eller orkar.

Det här är prioriterad verksamhet, helt enkelt!

Och vad har resultatet blivit, hittills?

• Jag har sällan tidigare haft sådan enorm inspiration inför mitt arbete, varje dag (och då har jag ändå en hög inspirationsnivå sedan tidigare!).
  • Jag arbetar mycket mer fokuserat och effektivt, jag hinner mer och jag gör mer av det som är viktigt för mig och mindre av det oviktiga.
  • Jag är piggare, gladare, och har mer energi.
  • Och det händer mig en hel massa positiva saker hela tiden, som hjälper mig och för mig vidare!

Så hur gör jag, då?
Jo, jag har inrett en liten hörna, en fåtölj i ett rum där det går att stänga dörren om sig och hänga upp en liten Jag mediterar-skylt, så att min kära familj inte rusar in mitt i min morgonstund.

Där sätter jag mig varje morgon efter mina morgonbestyr, innan jag börjar arbeta, med min anteckningsbok och reflekterar och skriver ner följande:

1. Vad som var bäst med gårdagen, hur jag hanterade det som hände, vad jag är glad för och kanske något som jag skulle kunna förbättra och hantera ännu bättre. (Om du har möjlighet till en stunds reflektion på kvällen, kan du med fördel göra den här frågan då; för mig funkar det bäst att göra allt vid ett tillfälle per dag.)
  2. Vad jag är tacksam för idag, och varför.
  3. Vilka som är de tre viktigaste sakerna jag kan göra idag.
  4. Mina affirmationer för dagen, t ex Jag är i flödet, Jag lever i kärlek, Jag njuter av varje ögonblick, Jag får alltid hjälp med allt jag behöver.

Sedan mediterar jag en stund, för att komma i kontakt med mitt inre visa jag, eller bara komma ner i kroppen och koppla av en stund. Då brukar det börja poppa upp idéer och nya tankar och känslor.

Efter meditationen skriver jag ner de idéer, tankar och känslor som kom upp i min anteckningsbok. Här flödar verkligen kreativiteten och massor av fantastiska idéer och drömmar har kommit till mig i det här tillståndet!

När jag sedan börjar jobba, är jag redan glad, inspirerad, grundad och inställd på vad som är viktigt för mig att göra idag.

Den här ritualen kan ta allt från fem till fyrtiofem minuter, men vanligen sitter jag i ca tjugo minuter.

Varsågod - en mall för din egna Inspirationsdagbok!

Läs mer om vad jag gör på söndagarna - och ladda hem en mall för att skapa din egen Inspirationsdagbok här! >

Önskar dig all lycka i livet och många fina morgnar!
Carolina

PS. Innan du sätter igång med den här morgonritualen, passa på att ställa upp dina mål för året – här får du tips om hur du kan göra

Carolina Gårdheim, Livskonstnär och grundare av Kreativ Insikt.

Läs hela nyhetsbrevet här >