Nytt, enkelt, effektivt och alltmer populärt sätt att arbeta med självkänsla, personlig utveckling eller för att nå sina drömmar.

Ett enkelt, effektivt och alltmer mer populärt sätt att höja humöret, stärka sin självkänsla, nå sina drömmar och mål och arbeta med sin personliga utveckling är att använda sig av något som förlaget Kreativ Insikt kallar "Inspirationskort".

Det är en bunt med vackra kort, vanligen ca 30-40 st, som står i en hållare på skrivbordet, i badrummet eller i köket. Varje kort har ett positivt budskap, som antingen peppar eller påminner. De flesta korten har också en fördjupande text på baksidan för att förstärka känslan i kortet, vilken man tar med sig och ska försöka återkomma till under dagen som följer.

När du har läst klart en bok, som naturligtvis kan ge många insikter, är det lätt att den åker tillbaka in i bokhyllan och du så småningom glömmer innehållet och insikterna när livet rullar på igen.

Med med inspirationskorten framme på skrivbordet påminns du ständigt om den utveckling du vill uppnå, den dröm du vill genomföra, att öka din självacceptans eller göra val som leder till att du mår bättre i din vardag. De kortare budskapen på korten är lagom mycket att ta in och bearbeta.

Detta är den stora fördelen med korten, de blir en enkel och självklar del i din vardag. Vilket naturligtvis är viktigt för den som vill åstadkomma förbättringar i livet – att träna och åter träna på nya tankesätt och nya sätt att agera i vardagen. Annars blir det ingen förändring, hur mycket vi än vet hur det skulle kunna gå till. Vi måste också göra, inte bara veta.

De olika inspirationskorten kan delas upp i fem sorter:

Affirmationskort. Varje kort innehåller en affirmation, det vill säga en positiv mening om mig själv som om den redan var sann. Affirmationer är ett beprövat sätt att arbeta med utveckling och går ut på att man upprepar en positiv mening om sig själv eller världen tills man upplever att den är sann. På baksidan av varje kort står en längre text som förstärker meningen på framsidan. Exempel affirmationer är Jag är frisk och stark, Jag har allt stöd jag behöver, Jag lyckas med det jag föresätter mig, Allt jag behöver kommer till mig. Kreativ Insikt har två olika kortlådor med affirmationskort: Affirmationskort och Affirmationskort Ett harmoniskt liv.

Inspirationskort. Inspirationskorten är friare i sin utformning och tar mer rollen av en rådgivare eller coach, som ska peppa mig till att må bra och uppnå mina drömmar. Exempel på inspirationskort i Kreativ Insikts sortiment är Inspirationskort Änglakraft med en ängels budskap på varje kort, Filurernas Inspirationskort med kloka och kärleksfulla budskap från söta och färgstarka ”filurer”, Inspirationskort Livskonstnär, med starkt positiva budskap om personlig utveckling samt Inspirationskort för barn, med texter och bilder som stärker barns självkänsla och tro på sig själva. Alla inspirationskort har en längre text på baksidan som förklarar budskapet och förstärker känslan på kortet.

Morgonpeppingkort. Morgonpeppingkorten är små kort som är tänkta att hjälpa oss att få en bättre start på dagen. Det är bevisat att om vi börjar dagen med dåligt humör, så fortsätter det gärna så. Kan vi redan från början slå in på en mer positiv bana, tänka positivt om oss själva och om vår omgivning, så ökar möjligheterna att också resten av dagen ska bli bra. Korten påminner oss också om att vi är bra, att vi har fler möjligheter än vi kanske tror och att livet är gott. En trevlig påminnelse till frukosten! Exempel på morgonpeppingkort är Harmoni, Energi, Idag är en bra dag, Tack och Livskonstnär.

Jag väljer att vara-kort. Den här unika kortleken består av inte mindre än etthundra runda kort med varsin känsla, humör eller sinnestämning på. Alla börjar med Jag väljer att vara ... eller Jag väljer att känna mig ... och kan sedan följas av ord som omhändertagen, klarsynt, kreativ, nyfiken eller bestämd. Meningen är att vi ska förstå vilken enorm arsenal av verktyg vi har inom oss, som vi kan välja att använda vid olika tidpunkter. När vi tränar upp vår förmåga att vara på olika sätt i olika situationer, eller helt oberoende av vilken situation vi är i, tränar vi samtidigt upp vår självacceptans, kommunikationsförmåga och säkerhet.

Känslokort. Kort med olika känslor och färgstarka härliga illustrationer som vänder sig i första hand till barn, för att lära sig att känna igen och tala om känslor. Det finns en stor vinst i att lära sig hantera sina känslor och se den positiva sidan av alla känslor, även dem som vi brukar kalla negativa. Kortleken kan lika gärna användas i hemmet och med familjen som i förskolan eller skolan.

För mer information och högupplösta produktbilder, kontakta:

Dag Gårdheim, VD och pressansvarig, 0701-90 18 61, dag@kreativinsikt.se

Vill du veta mer om Kreativ Insikt och deras produkter, se www.kreativinsikt.se.

Kreativ Insikt vill vara en källa till inspiration för människor som vill välja glädje i livet. Sedan hösten 2003 har grundaren Carolina Gårdheim skrivit och designat egna böcker, smycken, kort, affirmationskort med mera – produkter att ge i present till sig själv eller till någon annan man tycker om. Hon utsågs 2007 till Årets färgstarkaste kvinna av klädskaparen Gudrun Sjödén, och driver firman tillsammans med sin man Dag Gårdheim. Företagets vision har sin grund i hur Carolina Gårdheim själv genom positiva påminnelser arbetade sig igenom en livskris på 90-talet – en tuff upplevelse som hon nu har vänt till framgång.

Kreativ Insikt AB, Kungsgatan 14, 185 34 Vaxholm
Hemsida: www.kreativinsikt.se