Nyhet -

Liljevalchs Attention Craft med konstverkstad - Låt barnen bygga en kristallkrona

Konstverkstaden är speciellt framtagen för utställningen Attention: Craft och har som mål att inspirera till eget skapande bland utställningens besökare. Här kan du undersöka och testa på att arbeta med de olika material som återfinns i de utställande konsthantverkarnas arbeten.

Konstverkstaden är utformad utifrån de olika materialen trä, metall, glas, lera och textil. Varje material representeras av ett hus där besökaren kan se, känna på, skapa med och på andra sätt undersöka och utforska det aktuella materialet. Där finns ett trähus byggt av björk från Roslagen, ett textilhus där besökaren själv bestämma hur väggarna ska se ut, ett metallhus fyllt med gamla och nya metallföremål, ett glashus där ljusets reflektion ändras när du flyttar någon av alla de olika prismor som hänger där och ett lerhus som tillåter oss att verkligen gå loss och gegga, obehindrat. Allt som finns i hela hallen är till för att känna på och skapa med!

Dessutom finns en vägg ägnad åt konstkritiken, där vi bjuder in dig som besökare och betraktare att tycka till om utställningen. Sätt ditt avtryck i form av en förvirrad, galen, imponerad, irriterad, upprymd eller fundersam smiley.

För den som vill fördjupa sig extra i olika konsthantverksmässiga tekniker så håller drop in-verkstaden öppet kl. 11-15 varje dag, förutom perioderna 30/6-4/7 och 4/8-8/8.

Verkstaden med tillhörande pedagogiskt koncept är framtaget av Den Pedagogiska Designbyrån, bestående av pedagogerna Hanna Andersson, Anna-Karin Holtz och Frida Lindberg.
Kristallkronemakaren Tomas Krebs och kristallkroneföretaget Krebs sponsrar konstverkstaden med kristallprismor