De röd-grön-rosa satsar på lyxbostäder på bekostnad av kulturen

Foto: Scharlotte Peppare

Stockholm 2017-02-28

De röd-grön-rosa satsar på lyxbostäder på bekostnad av kulturen

På exploateringsnämndens nästa möte den 9 mars kommer med stor sannolikhet det planerade designmuseet i Norra tornen i Hagastaden att slopas. - Det är tragiskt att man nu väljer att inte göra fler våningsplan till publika ytor. Det tidigare planerade designmuseet hade varit ett bra sätt att göra de nya byggnaderna tillgängliga för en bredare allmänhet samtidigt som den nya stadsdelen görs levande och mer attraktiv för turister, säger Erik Slottner gruppledare för Kristdemokraterna i Stadshuset.

I stället för ett museum ska tre av fyra för kultur avsatta våningsplan i ett av tornen nu ersättas med lägenheter.

- Den rödgrönrosa majoriteten pratar ofta om kultursatsningar men väljer här att vika ned sig för en enskild byggherres särintresse. Att hänvisa till att det ökade antalet lägenheter bidrar till att uppfylla stadens bostadsmål i just detta fall är inte relevant då det handlar om ytterst få bostäder, fortsätter Erik Slottner.

- Det är en mycket olycklig signal staden nu skickar till andra byggherrar. Att först lova kultursatsningar och publika lokaler för att sedan i elfte timmen dra tillbaka löftena och göra bostäder åt privatpersoner är ett oacceptabelt tillvägagångssätt för framtida projekt, fortsätter Erik Slottner

För att ändra på planerna kommer ägaren Oscar Properties att till Stockholms stad betala 30 000 per kvadratmeter som görs om till bostäder.

- För oss kristdemokrater är det viktigt att ha en inkluderande syn på byggande där alla stadens medborgare berikas av större byggnadsprojekt. Kulturinstallationer som exempelvis lyfter fram vår framgångsrika svenska design, musikexport, idrottsframgångar, företagande, historia eller arkitektur är bara några exempel på satsningar som hade kunnat lämpa sig väl på platsen. Att skrota dessa planer för att istället blidka en byggherres ekonomiska intressen vore djupt olyckligt, avslutar Erik Slottner.

För mer information:

Martin Källstrand