Stockholm 2018-01-16

Karin Wanngård (S) handlingsförlamad inför gängvåldet i Stockholm

Under morgonen intervjuades Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård i Sveriges Radio om gängskjutningarna i Stockholms förorter. – När man lyssnar på intervjun framstår det allt mer som att Karin Wanngård (S) är handlingsförlamad inför situationen och saknar lösningar för den akuta situation som vi står inför, säger Erik Slottner (KD) gruppledare i Stockholms stadshus.

Våldsvågen fortsätter att skörda offer i Stockholm och sedan nyårsafton har tre personer skjutits ihjäl i områdena kring Järvafältet, varav två i centrala Rinkeby.

- När Karin Wanngård (S) gräver i sin verktygslåda hittar hon bara gamla uttjatade floskler om förebyggande insatser och i intervjun blir detta tydligt då hon stryker under att hennes ansvar bara handlar om nyrekryteringen. Detta är ett tecken på handlingsförlamning då det finns många reaktiva insatser som kan göras här och nu: en stor ökning av kommunala trygghetsvakter och trygghetsvärdar, kamerövervakning, skynda på tillkomsten av ett polishus i Rinkeby, skapa upplysta miljöer, införande av trygghetsjour för lokala företagare, ökade insatser mot narkotika, utegångsförbud för unga i riskzonen, fortsätter Erik Slottner (KD).

- Inte med ett enda ord i intervjun nämner Wanngård familjens betydelse när det gäller att få kontroll över de unga personer hon beskriver i intervjun. Konsekvent bortser hon från att många samhälleliga utmaningar är intimt förknippade med familjers situation. Kriminalitet, psykisk ohälsa och dåliga skolresultat i unga år är alla problem som inte kan lösas utan att inkludera familjen och ställa krav på föräldrarna. Många föräldrar känner sig otillräckliga i sitt föräldraskap och kan därför behöva olika former av stöd, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se