KD enda parti som motsätter sig Apple-butiken i Kungsträdgården

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2017 12:04 CEST

Stockholm 2017-09-21

KD enda parti som motsätter sig Apple-butiken i Kungsträdgården

Idag torsdag fattar stadsbyggnadsnämnden beslut om hur man ska gå vidare med Apples planer på en butik i Kungsträdgården. Kristdemokraterna är nu det enda partiet som säger nej till förslaget. Partiet är fortsatt kritiska och vill att Apple erbjuds en annan lämplig plats i City. - Vi anser att Kungsträdgården istället ska öppnas upp mot Hamngatan så att parken bli en integrerad del av stadslivet och därmed får vara en stadspark värdig sitt namn, säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Apple-butiken i Kungsträdgården planeras ligga på den plats där restaurangen Friday’s finns idag. Apple har nyligen modifierat det tidigare förslaget som presenterades vintern 2016 och minskat den en aning samt omgett byggnaden med fler träd.

– Trots det reviderade förslaget skulle den planerade butiken sluta parken på ett olyckligt sätt och göra den mindre naturlig som plats för rekreation. Kungsträdgården är den enda större parken i City och det är därför viktigt att den får vara en grön oas i stadens kärna, fortsätter Erik Slottner.

Apple köpte tomträtten av Stockholms Handelskammare för två år sedan, vilket Kristdemokraterna redan då ansåg vara olyckligt eftersom det skulle förhindra en öppning av parken.

– En Apple-butik är inte det första som ska möta besökarna i Kungsträdgården. Staden borde ha ansträngt sig mer för att hitta en alternativ plats som skulle tjäna stockholmarnas intressen bättre, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se