Bild Scharlotte Peppare

Kristdemokraterna i Stockholm skriver eget remissvar till Reepalu: ”Motarbeta förluster – inte vinster”

Stockholm 2017-02-22

Kristdemokraterna har idag lämnat in sitt eget remissvar på Ilmar Reepalus välfärdsutredning (Ordning och reda i välfärden, SOU 2016:78). - Det här är politik när den är som allra sämst. Med ideologiska skygglappar stänger man sig ute från verkligheten och notan betalas av medborgarna i form av dyrare och sämre vård och i förlängningen sämre välfärd. Det är dags att tala om ”förluster i välfärden” istället för ”vinster i välfärden”, säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Att Kristdemokraterna själva svarar på remissen beror på att stadens finansborgarråd Karin Wanngård (S) meddelat att Stockholms stad inte kommer att lämna något svar.

- Detta är anmärkningsvärt då en stor del av de privata välfärdsföretagen finns i Stockholm. Hade Socialdemokraterna haft sina medborgares bästa för ögonen hade man kunnat söka en överenskommelse över blockgränsen för att säkerställa högre kvalitet, större valfrihet och samtidigt få till en strängare kontroll av samtliga aktörer, fortsätter Erik Slottner.

- Kristdemokraterna i Stockholms stadshus menar att utredningen har helt fel fokus. Utredningen borde handla om hur företagen ska leverera kvalitet och inte fokusera på deras bokslut och marginaler. Kristdemokraterna menar att det inte ska vara möjligt att bedriva en dålig verksamhet - med eller utan vinst - och företag och organisationer som inte levererar ska inte finnas i verksamheten över huvud taget. Förslaget tvingar privata företag inom välfärdsbranschen ta stora ekonomisk risker utan möjlighet att få något tillbaka. Resultatet bli ett dråpslag mot duktiga entreprenörer som kan utveckla välfärden och samtidigt erbjuda valfrihet för medborgarna, fortsätter Erik Slottner.

- I grunden handlar det om en föråldrad och unken syn på människan och på samhället. I Socialdemokraternas värld ska den ende utföraren av samhällstjänster vara det offentliga där politikernas makt ökar på bekostnad av medborgarna, avslutar Erik Slottner.

För mer information kontakta:

Martin Källstrand

Martin.kallstrand@stockholm.se