Stockholm 2017-07-20

Kristdemokraterna vill dubblera stödet till volontärverksamhet i Stockholm

De ideella organisationerna är centrala i demokratiarbetet då samhället är så mycket mer än det offentliga - alltså stat, landsting och kommuner. Volontärbyrån är ett intressant exempel på en viktig instans för att möjliggöra ett starkt civilsamhälle i Stockholm. Volontärinsatser gör stor skillnad för samhällets mest utsatta, stärker integrationen och samhällsgemenskapen, samtidigt som det på sikt möjliggör sänkt skatt och minskad makt för politiker. Därför vill Kristdemokraterna i Stockholms stadshus nu dubblera stödet till Volontärbyrån i Stockholm, säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad.

Volontärbyrån är en verksamhet som hjälper till att matcha föreningar med enskilda personer som vill göra en ideell insats i samhället. Genom byråns verksamhet kan ca 7500 personer per år kopplas ihop med en rad olika föreningar som gör sociala insatser. I Stockholm erbjuds via Volontärbyrån utbildningar och stöd till ideella organisationer i frågor som rör ideellt engagemang. Därutöver sker samordning av volontärer samtidigt som allmänheten engageras.

- För oss kristdemokrater är civilsamhället en av samhällets grundbultar. Jag har personligen nyligen besökt Volontärbyråns verksamhet och var imponerad över det jag såg. I en undersökning till personer som sökt ett uppdrag i fjol svarade 95 % att Volontärbyrån är ett enkelt sätt att hitta ideella uppdrag och 96 % rekommenderar andra att söka volontäruppdrag via Volontärbyrån. Bidraget från Stockholms stad har sedan starten 2003 varit 1 miljon kronor per år, och det är detta bidrag vi nu vill dubblera, fortsätter Erik Slottner.

Med ökade resurser skulle Volontärbyrån bl.a. kunna utveckla de digitala verktygen för att bättre möta volontärer och ideella organisationers behov i Stockholm, utöka stödet till föreningslivet genom utbildningar och kompetensutvecklande aktiviteter, göra riktat arbete mot äldre för att uppmuntra dem att engagera sig, göra riktat arbete mot personer som är nya i Sverige genom att visa på möjligheten för nyanlända att själva bli volontärer.

- Det bästa med Volontärbyrån är att de dagligen gör det enkelt för människor och ideella organisationer att komma i kontakt med varandra. Vi tror starkt på det ideella engagemangets betydelse och att den som engagerar sig ideellt får mycket tillbaka, till exempel utlopp för sina intressen och en chans till personlig utveckling. Ideellt engagemang skapar även en stor samhörighet mellan oss människor. Det får oss att må bra och känna oss delaktiga i en social gemenskap. Medan den rödgrönrosa majoriteten satsar mångmiljonbelopp på diverse luftslottsprojekt satsar vi skattepengarna på beprövad verksamhet som är förankrad i verkligheten, avslutar Erik Slottner.

För mer information kontakta:

Erik Slottner - Gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad

Martin Källstrand Pressekreterare (semester till 14/8)

martin.kallstrand@stockholm.se

För mer information kontakta:

Erik Slottner - Gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad

Martin Källstrand Pressekreterare  (semester till 14/8)

martin.kallstrand@stockholm.se