Kristdemokraternas nyårslöfte: Gör Stockholm till en av Sveriges tio bästa företagarkommuner

Pressmeddelande   •   Jan 03, 2018 06:59 CET

Stockholm 2018-01-03

Efter att ha fallit med över 100 placeringar i Svenskt näringslivs kommunranking sätter Kristdemokraterna nu som målsättning att Stockholm ska bli topp 10 bland landets kommuner vad det gäller företagsklimatet. Vid ett maktövertagande i valet i september får det vara slut på återkommunaliseringar, krångliga upphandlingar och höjda skatter, säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Sammanlagt svarade 31 000 företagare och 7 000 kommunpolitiker på Svenskt Näringslivs årliga enkät som betygsatt hemkommunen på en rad områden. Stockholms stad låg under åren med Alliansstyre över rikssnittet men sjunker nu för tredje året i rad.

- Undersökningen visar svart på vitt att för varje år som går med Socialdemokraterna vid makten tappar Stockholm placeringar. Vi är nu femte sämsta kommunen i hela regionen. Jag skulle säga att det är rent pinsamt. Istället för återkommunaliseringar, krångligare upphandlingar och högre skatter behöver vi göra det lättare för företag att etableras och verka i Stockholm. Stockholm ska vara topp 10 i Sverige och inte bland de sämsta. Det är ett nyårslöfte inför valet, fortsätter Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna i Stockholm presenterade i sin senaste budget flera förslag för att stärka företagsklimatet i staden. Förutom att sänka skatten mest av alla partier vill partiet även införa en servicegaranti där företag och privatpersoner får ekonomisk kompensation när kommunen inte levererar tjänster inom utsatt tid. Vi vill också vidareutveckla arbetet med modellen ”En väg in” för stadens entreprenörer samt stärka jobbtorgens kontakter med näringslivet genom bättre samverkan med arbetsgivare.

- Ett gott företagsklimat är viktigt för att företag ska våga etablera sig och därmed viktigt för den långsiktiga utvecklingen på arbetsmarknaden. Detta är en nyckelfråga även för att kunna möta integrationsutmaningen då det endast är genom fler nystartade företag som fler personer i utanförskap kan få riktiga jobb och kunna stå på egna ben, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se