Ny undersökning visar: privat äldreomsorg bättre än offentlig

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2018 11:00 CET

Ny undersökning visar: privat äldreomsorg bättre än offentlig

Socialstyrelsens undersökning av kvaliteten i äldreboendena för 2017 visar att de privata alternativen får bättre resultat på i stort sätt alla områden. I Stockholms privata äldreboenden är miljön trivsammare, maten smakar bättre och personalen har mer tid och är mer lyhörd för de äldres behov, för att ge några exempel. Det måste bli ett stopp på ideologiskt motiverade återkommunaliseringar av Stockholms äldreboenden, säger Erik Slottner (KD), vice ordförande i äldrenämnden.

- Äldre i Stockholms privata äldreboenden känner större förtroende för i stort sätt alla mätbara indikatorer. De har större förtroende för personalen, känner större trygghet på sitt äldreboende, har större möjlighet att komma utomhus och färre äldre besväras av ensamhet jämfört med boendena i kommunal regi, fortsätter Erik Slottner (KD).

-  Medan Socialstyrelsens undersökning visar att privata äldreboenden håller minst lika eller högre kvalitet än kommunala boenden förbereder samtidigt regeringen ett vinsttak för privat driven äldreomsorg och den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm återtar välfungerande vård- och omsorgsboenden i kommunal regi. Det är en politik som sätter systemet före människan. Kristdemokraternas fokus på kvalitet istället för driftsform inom äldreomsorgen är rätt väg att gå för att Stockholms äldre ska få den goda äldreomsorg de har rätt till, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se