Olyckligt beslut om ombildningar

Olyckligt beslut om ombildningar

Foto: Scharlotte Peppare

- Den nya majoriteten i Familjebostäders styrelse har idag tagit ett olyckligt beslut i och med totalstoppet av ombildningar i bolagets bostadsbestånd. Det berövar människor drömmen om det egna ägandet samtidigt som det skapar sämre förutsättningar för en långsiktig fastighetsutveckling.

Det säger Erik Slottner (KD), tillträdande gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

- Alliansen har tidigare satt stopp för ombildningar i stadsdelar där det råder en jämn fördelning av hyresrätter och bostadsrätter. Det är bra eftersom det är ett gemensamt mål att ha blandade bostadsområden. Men fortfarande finns stadsdelar där hyresrätten är dominerande. I dessa områden
kan det vara rätt att ombilda om hyresgästerna så önskar. Beslutet att stoppa ombildningar minskar inte bara möjligheterna att skapa blandade stadsdelar utan sätter också vissa hyresgästers drömmar och ambitioner att själv äga sitt boende ur spel, säger Erik Slottner (KD).

- Vidare kan det vara ekonomiskt nödvändigt med ombildningar för att på så sätt få in nytt kapital i bolaget. Om inte nytt kapital kommer in riskerar det att leda till ökad belåningsgrad och därmed försämrad ekonomi och svårigheter att få nya bostadskalkyler att gå ihop. Det riskerar i sin tur att
leda till lägre nyproduktion och försämrat underhåll av befintliga fastigheter, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.