Rekordmånga uteserveringar, men mer potential finns vid kajerna

På söndag första april drar uteserveringssäsongen igång. Antalet uteserveringar i Stockholm har ökat från 780 år 2000 till 1 945 år 2011. Men det finns fortfarande attraktiva platser i Stockholm som skulle kunna förgyllas med folkliv och uteserveringar. Inte minst Stockholms kajer, exempelvis Söder Mälarstrand, Norr Mälarstrand och Munkbrokajen.

– Stockholm kan använda vattnet bättre för att skapa en ännu mer levande och attraktiv stad. Kajerna är en av Stockholms största tillgångar. Även om vissa kajer har rustats upp och berikats med uteserveringar återstår fortfarande mycket arbete innan Stockholms kajer uppnår full potential. Näst på tur bör Söder Mälarstrand stå och ett programarbete bör därför inledas. Men plats för fler serveringar bör även planeras på Norr Mälarstrand och Munkbrokajen.

Det säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus samt ledamot i stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att uteserveringssäsongen startar den första april.

– När Nya Slussen invigs kommer Söder Mälarstrands attraktivitet öka ytterligare. Idag ligger där mest vandrarhem och kontor men stråket har definitivt potential för fler uteserveringar, inte bara dyra restauranger, utan caféer, barer eller prisvärda tapasrestauranger. För att möjliggöra detta måste förmodligen ett och annat befintligt avtal sägas upp. Men det kan det vara värt så att Stockholmarna verkligen kan utnyttja stadens kajer, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus: 076-122 99 11