Saluhall lämpligt i Kungsholmens brandstation

– Kungsholmens brandstation är en viktig byggnad på Kungsholmen och bör fyllas med verksamhet som kommer alla kungsholmsbor till del den dag räddningstjänsten får nya lokaler 2016. Vi förordar en saluhall med restauranger och en uteservering. I byggnadens övre våningsplan skulle en föreningslokal för både yngre och äldre kunna bildas.

Det säger Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, och Mikael Valier, Kristdemokraternas representant i Kungsholmens stadsdelsnämnd.

– Brandstationen får inte bli en sluten byggnad stängd för allmänheten när verksamheten ska ändra karaktär under 2016. Byggnaden är kulturhistoriskt intressant och viktig för många boende på Kungsholmen. Att göra nedervåningen till en saluhall med restauranger och en uteservering längs Hantverkargatan vore bästa sättet att göra fastigheten publik. Byggnadens exteriör gör den mycket lämplig som saluhall och ytan framför huset ger förutsättningar för en stor och attraktiv uteservering.

– Det råder brist på föreningslokaler, både för yngre och för äldre. Ett attraktivt förslag är därför att låta föreningslivet få tillträde till den övre våningen av brandstationen. Det är naturligtvis en större utmaning rent ekonomiskt men bör ändå prövas för att på så sätt skapa en generationsövergripande föreningslokal.

Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus