Socialdemokraternas stöd till flygskatt är Stockholmsfientlig

Foto: Charlotte Peppare

Stockholm 2017-02-13

Socialdemokraternas stöd till flygskatt är Stockholmsfientlig

I veckan väntas Stockholms kommunstyrelse anta sitt remissvar kring Finansdepartementets utredning om en svensk flygskatt. Stadens finansborgarråd Karin Wanngård skriver i sitt utlåtande att förslaget om en nationell flygskatt är ”positivt” och att det är ”ett steg i rätt riktning”.

– Man kan fråga sig om Socialdemokraterna håller dyr symbolpolitik högre än stockholmarnas bästa då skatten skulle vara ett dråpslag emot Arlanda och Bromma. Detta är inget annat än Stockholmsfientlig politik, säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stadshuset.

Utredningen som remissen gäller föreslår en skatt på flygresor på tre olika nivåer. För resa inom Europa föreslås skatten vara 80 kronor, samt för resor utanför Europa inom 600 mil 280 kronor och för längre resor än så 430 kronor.

- Utredningar beräknar minskningen av antalet resenärer från svenska flygplatser med mellan 450.000 till 1,5 miljoner, att upp till 10 000 jobb försvinner samtidigt som ekonomin krymper med över 5 miljarder kronor. Skatten kommer således att hota både Arlanda och Bromma vilket på sikt leder till att den största ekonomiska smällen kommer att drabba stockholmarna, vilket Karin Wanngård helt verkar ignorera, fortsätter Erik Slottner (KD).

När Nederländerna införde en flygskatt för ca tio år sedan tappade storflygplatsen Schiphol 1,4 miljoner passagerare samtidigt som landets BNP kom att minska vilket drabbade staden Amsterdam negativt. Antalet totala flygresor fortsatte däremot som tidigare eftersom flygbolag ändrade sina rutter och flygresenärerna ändrade sina resemönster vilket gynnade städer med omkringliggande flygplatser i grannländerna.

- Det kommer bli omöjligt för Arlanda att bli den ledande flygplatsen i Norden samtidigt som en flygskatt införs. I debatten har det helt korrekt anförts att skatten slår hårt mot Norrland och mindre orter men låt oss inte glömma att den internationella trafiken kommer att dirigeras om till exempelvis Köpenhamn precis som fallet Amsterdam visar. Den stora vinnaren på detta blir Kastrup på Arlandas bekostnad. Utan bra flygtillgängligheter kommer vi inte kunna stärka Stockholms och hela landets ekonomi på sikt, fortsätter Erik Slottner.

Den statliga utredningen slår även fast att effekterna på miljö och klimat med en flygskatt blir ”begränsade”.

- Detta är anmärkningsvärt då det enda argumentet för flygskatt är att minska antalet flygresor för miljön och klimatets skull. Istället för att stryka regeringen och Miljöpartiets symbolpolitik medhårs borde Wanngård stå upp för stockholmarna i den här frågan och driva kravet på internationella avtal, satsningar på ny teknik och biobränslen, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information:

Martin Källstrand