Förbrukning av plastpåsar ned 38 procent på Kronans Apotek

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2017 08:30 CET

Tygpåsen kommer till våren på Kronans Apotek

Förbrukningen av plastpåsar hos Kronans Apoteks har minskat med 38 % sedan den nya EU-förordningen infördes i juni i år. Företaget tar nu nästa steg i sin satsning för att minska sin miljöpåverkan och byter till plastpåsar i 100% återvunnen plast. I samband med detta börjar företaget också att ta betalt för plastpåsarna för att ytterligare sänka efterfrågan.

Sedan den nya EU-förordningen, som tvingar butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, infördes har Kronans Apotek minskat förbrukningen av plastpåsar med 38%. Minskningen beror enbart på att företaget har informerat och frågat kunderna om de vill ha en plastpåse.

Nu tar Kronans Apotek ytterligare ett kliv i sitt hållbarhetsarbete. Från och med den 1 januari, 2018 kommer Kronans Apotek att successivt byta ut gamla plastpåsar mot nya i 100% återvunnen plast, LDPE. I samband med detta börjar företaget även att ta betalt för sina plastpåsar. Kunder som köper receptbelagda läkemedel och önskar en plastpåse får den kostnadsfritt.

- Vi utvärderar kontinuerligt olika alternativ för hur vi kan göra det enklare för våra kunder att minimera sin användning av plastpåsar, säger Carl-Johan Loo etableringsdirektör och även ansvarig för plastpåsar på Kronans Apotek.

- Förutom att ta betalt för plastpåsar så kommer vi även inom kort att börja sälja tygpåsar i tvättbar, organisk bomull. Detta är något som vi vet att många kunder efterfrågar.

Kronans Apotek har arbetat långsiktigt och systematisk med hållbarhet under många år. Bland annat har energiförbrukningen i majoriteten av företagets butiker minskat genom en övergång till vattenkraftsel med 0 % koldioxidutsläpp.

Utöver denna åtgärd har Kronans Apotek agerat för att minska företagets miljöpåverkan, bland annat:

• Samlar in överblivna läkemedel
  • Använder enbart Svanenmärkta papper i sina trycksaker
  • Alla utskrifter på apotek klimatkompenseras
  • All el som Kronans Apotek köper är koldioxidfri och kommer från vattenkraft

För mer information kontakta:
Andreas Rosenlund, Informationsdirektör Kronans Apotek, 0703591058

Kronans Apotek vill att kunderna ska känna sig friskare på insidan och vackrare på utsidan. Kronans Apotek har över 300 apotek i hela Sverige från Trelleborg i söder till Haparanda i norr och cirka 2500 anställda.

Kommentarer (0)