Vinnare av Årets Peppare 2018 är Gerestaskolan, Härnösand

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2018 09:57 CET

Representanter från Gerestaskolan, Härnösand och delar av juryn. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån

Gerestaskolan, Härnösand fick igår ikväll ta emot priset Årets Peppare i direktsändning på Idrottsgalan. Jurymedlemmen Aron Andersson, äventyrare, föreläsare och inspiratör, delade ut priset som bestod av följande motivering:

"Genom en inkluderande hälsosatsning med rörelse och glädje som verktyg får alla barn en energigivande och stärkande start på skoldagen. Initiativet till pepp och morgonpuls på schemat togs av den engagerade personalen på skolan för att i likhet med fler goda skolexempel ge elever ökade möjligheter i sin skolgång samt ge tidiga förutsättningar till ett hälsosamt liv. För sitt aktiva ställningstagande för barns hälsa och för den inspiration andra ges tilldelas Gerestaskolan i Härnösand priset som Årets Peppare 2018".

På plats i Globen för att ta emot priset fanns rektorerna för Gerestaskolan Härnsösand, Sara Marklund och Carina Söderlind Löfvander samt idrottsläraren Mathias Åström.

- Alla elever har olika förutsättningar och på Gerestaskolan tror vi att alla mår bra av rörelse. På ett ganska enkelt sätt har vi skapat möjlighet till mer rörelse i vardagen. Det här är för oss ett första steg i vårt hälsofrämjande arbete där rörelse och lärande hör ihop, sade de glada representanterna från Gerestaskolan, Härnösand i sitt tacktal.

Generation Pep, en icke vinstdrivande organisation initierad av Kronprinsessparet, instiftade Årets Peppare 2017. Priset ska belöna en person, organisation eller ett initiativ som på ett inkluderande och tillgängligt sätt lyckats få barn och unga i Sverige att röra på sig. För att hitta Årets Peppare har nomineringar samlats in från svenska folket under hösten 2017.

Gerestaskolan, Härnösand vann i nära konkurrens med de två finalisterna Fritidsbanken och Nina Kristell Wergeni.

Juryn för Årets Peppare består av:

H.K.H. Prins Daniel
Carolina Klüft, Generation Pep, fd. Elitidrottare.
Alexander Hermansson, barnprogramledare, underhållare, tv-profil
Britta Thedin Jacobsson, doktor i idrottsvetenskap, inriktning folkhälsa och fysisk aktivitet
Lina Axelsson Kihlblom, grundskolechef Haninge kommun, ledamot av 2015 års Skolkommission
Aron Andersson, äventyrare, föreläsare och inspiratör