Krusell lanserar klimatsmarta mobilskal

Pressmeddelande  •  2012-02-29 09:42 CET

Krusell har startat ett samarbete med det internationella företaget Bioserie, som var först i världen med att lansera ett mobilskal som är tillverkade i 100 % biobaserade och industriellt komposterbara bioplastmaterial.

Skalen är tillverkade av växter och skyddar mobilen på ett miljövänligt sätt. Krusell kommer till en början marknadsföra två olika modeller: BioCover och GlassCover för iPhone 4/4S.

BioCover har en oöverträffad prestanda och hållbarhet tack vare den nya

100 % biobaserade Ingeo™ PLA biopolymer som dessutom är motståndskraftig för höga temperaturer.

De nya unika GlassCovers är tillverkade av 100 % glas, liknande de förstärkta glasen som används på smartphone-skärmar, tillsammans med bioplast som härleds från årligen förnyelsebara växtresurser. Skalen är moderna men också miljövänliga, tillgängliga i en serie av djärva färgkombinationer och unik design.

– Krusell tar ett ansvar gentemot miljön och befolkningen världen över. Vi på Krusell fokuserar på miljöfrågor och det var ett naturligt nästa steg för oss att även erbjuda en miljövänlig produkt, säger Ulf Sandberg vd på Krusell. Det är också väldigt viktigt för oss att välja en välkänd och seriös partner i eko-branschen, därför valde vi Bioserie.

– Vi fortsätter att utforska nya och innovativa sätt att utveckla vår produkt på ett miljömedvetet sätt och samtidigt med en hög modegrad, säger Kaya Kaplancali, CEO på Bioserie. Att kunna printa på förstärkt glas och sedan kombinera det med vårt biobaserade skal gör att vi överträffar kundernas krav på högteknologisk lyx samtidigt som vi behåller vårt miljöansvar intakt. Vi är stolta att kunna presentera vår bästa produkt någonsin och vi är övertygade att samarbetet med Krusell kommer bidra till en bredare målgrupp tack vare dess omfattande globala distributionsnätverk.

Egenskaper BioCovers:

• Ny avancerad biobaserad plast med signifikant styrka och hållbarhet.
  • Tåliga skal i många livfulla färger.
  • Väger bara 12 gram, 1 mm tunn. Skyddar mot repor och annan påverkan utan att addera bulk.
  • En del, lätt att klicka på eller ta av.
  • Avvaktande patent på skyddande hörn som ger skärmen ett skydd när den är vänd nedåt.
  • Skalet begränsar inget användande av enheten. Alla funktioner är fortsatt tillgängliga.
  • Drar inte till sig damm eller fastnar i fickan som ett silikon-gummiskydd kan göra.
  • Hela förpackningen inklusive samtliga komponenter är miljövänliga och tillverkade av FSC-certifierat 100 % återvunnet material.

Egenskaper GlassCovers:

• Tillverkade av 100 % glas, (liknande det förstärkta glas som används på smartphone-displayer) tillsammans med bioplast som härleder från årligen förnyelsebara växtresurser.
  • Tåliga skal i många livfulla färger.
  • Resistent mot fingeravtryck och repor.
  • En del, lätt att klicka på eller ta av.

Officiell lansering på Mobile World Congress i Barcelona, monter: 7E68.

Rekommenderade konsumentpriser BioCovers:               200 SEK

Rekommenderade konsumentpriser GlassCovers:            400 SEK

För mer information och kommentarer:

Ulf Sandberg,vd
Mobil: +46 709 300 300
E-Mail: ulf.sandberg@krusell.se

Om du är intresserad av bilder, var vänlig kontakta:
Malin Levin, Marknadschef
Mobil: +46 737 07 92 15
E-Mail: malin.levin@krusell.se

Fakta om
Bioserie:

Bioserie är ett företag med stort miljöfokus som på ett
revolutionerande sätt lyckats använda bioplaster i produktionen av konsumtionsvaror. Hong Kong- baserade företaget Bioserie var först med att lansera biobaserade skal för smartphones i februari 2010. Bioserie har sedan dess tillsammans med världsledande företag inom bioplast fortsatt att utveckla produkter som härleds från årligen förnyelsebara växtresurser.

För mer information om Bioserie:
www.bioserie.com

Fakta om Krusell:

Krusellgruppen med c:a 130 miljoner SEK i omsättning och med c:a 500 anställda producerar årligen drygt 3 miljoner väskor. Krusell är ett svenskt företag som exporterar moderiktiga kvalitetsväskor för mobiltelefoner, laptops och kameror till mer än 50 länder på sex kontinenter. I över 20 år på marknaden är Krusell etablerat som det ledande varumärket inom sin nisch. Försäljningskontor finns i Sverige, Tyskland, Thailand, USA, Japan och Frankrike. Krusells produktion är i huvudsak förlagd till den egna fabriken i Thailand. Huvudkontoret för Krusell-gruppen ligger i Mölndal.

Förutom att sälja väskor under eget varumärke är Krusell dessutom underleverantör till bl.a. Sony, Samsung, Sanyo, Honda, Toyota och LG.

För mer information om Krusell: www.krusell.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom