Krusells fabrik åter öppen men delvis isolerad.

Pressmeddelande  •  2011-11-10 11:11 CET

12 oktober gick Krusell ut och rapporterade att man evakuerar personal och stänger sin fabrik i Thailand på grund av de omfattande vattenmassorna.

Situationen visade sig vara den största översvämningen i Thailändsk nutidshistoria. Två miljoner människor är drabbade, närmare 500 personer har dött och tusentals fabriker har fått stänga eller minska sin produktionskapacitet. Krusells fabrik ligger i Sena, sju mil norr om Bangkok där vattennivåerna nu långsamt minskar med en till två centimeter per dag, tvärtom är det i Bangkok där de stigande vattennivåerna orsakar stor skada.

-      Vi har öppnat fabriken igen efter 13 dagars stillestånd och vi producerar nu, men med reducerad kapacitet. Det råder stora problem gällande transporterna till och från fabriken och med försörjning av komponenter. Vi har klarat oss relativt bra med tanke på omständigheterna men man skall inte tro att alla risker är över. Skulle skyddsvallarna runt oss ge vika kommer vi omedelbart ha en dryg meter vatten i såväl vårt lager som i fabriksbyggnaden säger Ulf Sandberg, VD på Krusell. För att hjälpa personalen i Bangkok så har vi hyrt lägenheter i närheten av kontoret, så att de vars hem är drabbade eller dem som har problem att ta sig hem p.g.a. översvämningarna, kan övernatta på säker plats.

-      När det gäller leveranser så har vi under sensommaren byggt upp det svenska lagret inför julhandeln och butikerna kommer således inte att bli påtagligt drabbade i nuläget. Det vi ser nu är att vår OEM försäljning kommer bli drabbad eftersom vi där tillverkar på beställning av extern uppdragsgivare, och därmed inte lager lägger produkterna. Det blir också svårt för oss i dagsläget att ta igen förlorad produktivitet i och med de svåra framkomligheterna på vägarna. Vi kan inte låta våra anställda arbeta övertid då vi har ett ansvar om att dem tar sig säkert till och från arbetet. Vi håller därför enbart produktionen igång under dagtid så alla kan ta sig hem i dagsljus avslutar han.

Krusell fortsätter att dagligen följa utvecklingen med svensk personal på plats i Thailand.

Krusell gruppen med c:a 130 miljoner SEK i omsättning och med c:a 500 anställda producerar årligen drygt 3 miljoner väskor. Krusell är ett Svenskt företag som exporterar moderiktiga kvalitetsväskor för mobiltelefoner, laptops och kameror till mer än 50 länder på sex kontinenter. Med 20 år på marknaden är Krusell etablerat som det ledande varumärket inom sin nisch. Försäljningskontor finns i Sverige, Tyskland, Thailand, USA, Japan och Frankrike. Krusells produktion är i huvudsak förlagd till den egna fabriken i Thailand. Huvudkontoret för Krusell gruppen ligger i Mölndal.

Förutom att sälja väskor under eget varumärke är Krusell dessutom underleverantör till bl.a. Sony, Samsung, Sanyo, Honda, Toyota och LG.

För mer information om Krusell: www.krusell.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom